Руското издание pravda.ru цитира китайското Shanghai news, което съобщило новина с претенции за сензация. Първо, в КНР активно се работи над създаването на многофункционален изтребител шесто поколение; Второ, значителните успехи се дължат няколко десетки първокласни руски учени; Трето, президентът Владимир Путин няколкократно настоявал те да се върнат в родината. Има ли основания тази сензация?
В публикацията се изброяват някои сведения за самолета, който китайското издание отнася към „най-прогресивните представители на своя клас”. На първо място е поставена авангардна инерциална навигационна система, способна да функционира денонощно във всякакви климатични и метеорологични условия.
 
Изтребителят с название „Хун Лун” (Огнен Дракон”) притежавал също доплеров измерител на скоростта и отнасянето от вятъра, автоматичен радиокомпас, навигационна радиотехническа (спътникова) система с далечен обсег, радиосистема за близка навигация, система за определяне на взаимните координати. А словосъчетанието „прогресивна пневматична конструкция” хвърля в недоумение авиационните специалисти.
 
Дори за специалист е трудно да разбере с какво този „небесен дракон” се различава от самолетите от пето и дори четвърто поколение. Впрочем експертите още спорят относно критериите за самолета шесто поколение.
 
През март тази година Китай прие на въоръжение изтребителя J-20. В някаква степен той може да е „невидим”, защото точно са изкопирани формите на американския F-35. Но това не е достатъчно за приравняване на самолета към пето поколение, след като двигателят му е четвърто поколение. Специалистите сочат, че китайците наистина имат определени проблеми с двигателите. Те произтичат от простия факт, че такива проблеми има и Русия, затова Китай още не ги е прекопирал, но Изтокът винаги проявява завидно търпение, когато не може да действа.
 
Много повече въпроси предизвиква информацията относно десетките първокласни руски учени, които с пот на чело се трудят за благото на „Поднебесната империя”. Пак според експерти, за целта е нужно цяло окомплектовано КБ (конструкторско бюро) със специалисти по аеродинамика, конструкция на самолета, двигатели, системи за въоръжение, електроника и така нататък. Дали обаче в Китай те са толкова много, че да създадат самолет, изискванията към който още не са окончателно формулирани? Много е трудно да се отговори утвърдително.
 
Превод и редакция БЛИЦ