Правителството на Украйна реши да ликвидира авиостроителния концерн "Антонов" – компания, известна с производството на най-големия транспортен самолет в света. Бъдещето на "Антонов" все още не е ясно, въпреки че на инженерите беше обещано да бъдат преместени в друга фирма. "Руски дневник" припомня най-големите постижения на компанията, чиито корени са дълбоко преплетени със съветската история.

Ан-6 на една от полярните станции в Антарктика през 1967г. Снимка: Г. Капосов/РИА Ан-6 на една от полярните 

Легендарният съветски авиостроителен концерн е създаден в Сибир малко след края на Втората световна война през 1946г. През 1952г. той е преместен в Киев, където се намира и до днес.

Герой на социалистическия труд и главен дизайнер Олег Антонов. Снимка: Василий Малишев/РИА Герой на социалистическия 

Съветският самолетен дизайнер Олег Антонов е първият главен конструктор на фирмата, която след смъртта му през 1984г. е именувана на него.

Ан-24. Снимка: Сергей Преображенски/ТАССАн-24. Снимка: Сергей 

Ан-24 е легендарен пътнически самолет с две турбини, въведен в експлоатация през 1962г. Той все още се използва от авиокомпаниите и лети на разстояние до 1000км. в Русия и бившите съветски републики. Построени са над 1300 броя Ан-34С.

Скачане с парашут от Ан-12 по време на фестивал през 1967г. Снимка: А. Поликашин/РИА Скачане с парашут от 

Транспортният самолет Ан-12 навърши 60 години през 2017-та. Въпреки голямата си възраст, той все още служи вярно. В продължение на години Ан-12 и неговият по-голям колега -  Lockheed C-130 Hercules, бяха най-използваните транспортни самолети в света. "Антонов" става първият съветски самолет, който успя да улесни масовите кацания както на парашутисти, така и на военно оборудване.

Ан-22 Ан-22 "Антей" по време на 

Уникалната характеристика на Ан-22 турбовитлов транспортен/пътнически самолет е неговата възможност да излита и каца на лоши въздушни трасета и неподготвени летища на отдалечени места.

Космическата совалка Космическата совалка 

Построен е само един Ан-225 "Мрия" (Мечта на украински) - един от най-големите транспортни самолети в света. Той поставя над 2000 световни рекорда, включително за транспортиране на най-тежки товари. Около 50 транспортни средства могат да се поберат в самолета. Ан-225 може да превозва извънкорпусни товари, дори и космическата совалка "Буран".

Ан-124 транспортира пътническия самолет Сухой Суперджет 100 (SSJ 100) през 2014г. Снимка: Марина Лисцева/ТАССАн-124 транспортира 

Ан-124 "Руслан" е най-големият сериен повдигач в света, използва се както в гражданската, така и във военната авиация. Един от най-известните и популярни транспортни самолети, който може да превозва до 880 войници.

Ан-74 на Северния полюс, 2004г. Снимка: РИА Ан-74 на Северния полюс, 

Обичайно строен да издържа на тежки арктически условия, транспортният Ан-74 може да работи на покрити със сняг груби площи, както и на температури до -60°С. Самолетът се използва за установяване и обслужване на плаващи станции или за водене на ледникови патрули и риболовно разузнаване.

Тестовият пилот Владимир Такаченко в Ан-32 през 1986г. Снимка: Вадим Денисов/РИА Тестовият пилот Владимир 

Военният транспортен Ан-32 е проектиран и произведен единствено за износ. Той може да лети при екстремно горещи условия – при температури над 50°С, и се използва в Индия, Ирак, Ангола и Колумбия.

Качване на овце в Ан-2 в Узбекистан през 1967г. СнимкаКачване на овце в Ан-2 в 

След падането на Съветския съюз разработчиците на "Антонов" си сътрудничат с Русия, а между 2011 и 2015 гг. той беше част от съвместно предприятие с "Руска обединена самолетна корпорация".

Ан-70 на XXI-я авиокосмически салон. Снимка: Марина Лисцева/ТАССАн-70 на XXI-я 

Поради напрегнатите отношения между Украйна и Русия, производството на Ан-70 беше прекратено, а с него и плановете транспортният самолет да бъде включен във Въздушните сили на Русия.

Ан-225 през 1989г. Снимка: Игор Костин/РИА Ан-225 през 1989г. Снимка: 

След като беше прекратено сътрудничеството с Русия, компанията изпадна в криза.

Представяне на нвия Ан-132 в Киев през 2016г. Снимка: Vostock-Photo
 

В резултат на това много украински специалисти и инженери се преместиха в Русия, но "Антонов" все още търси нови възможности. Компанията планира да замести произведените в Русия самолетни компоненти с чуждестранни аналози до края на 2017г.