Дан Браун, авторът на „Шифърът на Леонардо“ и "Ангели и демони", направи състояние, като задоволи любопитството ни за това, което се случва зад стените на музея. За посетителите винаги има нещо мистериозно в знанията, които притежават кураторите и консерваторите. За хората, които работят в музеите, достъпът до местата „зад сцена“, особено в сутрешните и вечерните часове, когато музеят е затворен за обществеността, е едно от предимствата на работата.

Ето няколко факта, известни на музейни куратори, гидове и учени, на които обществеността винаги се удивлява.

Светкавиците, всъщност, не навредят на изкуството. Консерваторите предупреждават обществеността за това в продължение на десетилетия. В действителност, светкавиците са досадни и имат отрицателно въздействие върху изживяването на посетителите. Представете си, ако има знак, който изисква хората да не използват светкавицата на фотоапарата си, просто защото е неприятно. Всеки със сигурност би го игнорирал. Но идеята, че е вредна за изкуството, изглежда работи. Но въпреки че знаете истината, моля, никога не използвайте светкавица.

Музеите имат фалшификати в своите колекции. Всяко произведение на изкуството, когато първоначално е било закупено от музей, се смятало за реално и автентично. Никой не възнамерява да си купи фалшиво произведение на изкуството. Големите покупки винаги отнемат много време и изискват не само стриктни разследвания от куратори, учени, експерти и консерватори, но съветът на музея обикновено иска да види всички доказателства за покупка, доказани и документирани. Все пак фалшификаторите обикновено са наясно с технологиите и добре знаят какво експертите ще гледат за удостоверяване на произведение на изкуството. (Те също така са наясно с тенденциите и вкусовете на колекционерите с дълбоки джобове и ще създадат неща, които да ги привлекат.) По този начин фалшификациите неизбежно влизат в музеите. След време, ако се разбере, че е фалшиво, се сваля, но има и случаи, в които това е невъзможно, защото произведението на изкуството е вградено в структурата на сградата, какъвто е случаят в The Met Cloisters.

Входните билети почти не покриват разходите на музея Въпреки че входните билети са важен източник на приходи, достъпът обикновено покрива около 30% от необходимите средства за  персонал, почистване, маркетинг, охрана, газ, електричество и т.н.

Магазинът за подаръци обикновено е най-големият източник на приходи в музея. Така че, по всякакъв начин купувайте колкото се може повече чаши на Моне или магнити с Ван Гог. Парите са за добра кауза.

Музеите мислят за бъдещето толкова, колкото и за миналото. Макар музеите да са най-често контейнери за исторически обекти, персоналът за развитие на музея постоянно мисли за бъдещето на музея и как да го финансира. В Съединените щати частната филантропия е най-важният източник на пари. Така че, докато кураторите може да мечтаят за библиотеката в Александрия, екипът за развитие наблюдава тенденциите и хората. Те следват милиардерите от Силиконовата долина в Twitter и набелязват какво обичат да колекционират. Личните вкусове на най-богатите хора днес ще имат огромно въздействие върху музея  в следващите 30-50 години.

Да, музеите имат 24 часова охрана. Най-известната кражба на изкуство в САЩ в музея "Изабела Стюарт Гарднър" в Бостън се случва през нощта. Подобно на всяка сграда, музеят е най-податлив на пробив късно през нощта, когато всички спят. Но застрахователните компании обикновено изискват обектите на музея да бъдат защитени по всяко време. Нощният персонал обикновено е по-малък, тъй като не е нужно да се занимава с посетители, но охраната има специфични задачи, така че никога да няма момент, в който колекцията да е уязвима на кражба.

В почти всеки музеи има много неща, които се съхраняват. Големите музеи, като The Met, имат още много произведения на изкуството зад стените на галериите и всеки отдел има много повече в колекцията си, отколкото това, което всъщност показва. Задачата на кураторите е да използват колекцията, за да разкажат история за посетителя на музея. Понякога едно произведение, което не попада в разказ, се слага за съхранение. Друг път произведения на изкуството не се излагат, защото те изискват по-задълбочено проучване или трябва да бъдат почистени. Често просто няма достатъчно място, така че работите се въртят на ротационен принцип или излизат само за специални изложби.

Произведенията на изкуството пътуват с куриери Хората често се чудят как се изпращат известни произведения на изкуството, когато пътуват за специални изложби. Докато общият отговор е "много внимателно", всеки има свой собствен уникален набор от условия, независимо дали става въпрос за товарен самолет, кораб или в скута на куриер. Независимо от това, произведенията на изкуството са придружени от експерти, които осигуряват безопасното им преминаване от врата до врата.

И накрая, има много музей, който не знаят всичко за собствената си колекция и в това няма нищо притеснително. Понякога има специфични въпроси, на които кураторите не могат да отговорят. Всъщност, голяма част от историята на дадено произведение се основава на предположения. Отвъд сферата на съвременното изкуство, учените често се занимават с фрагменти, неща, които са били изгубени във войни, неща, които са били откраднати в някакъв момент и неща, които са погубени. Затова някои от отговорите за историята на обектите са неуловими, въпреки че учените непрекъснато търсят. Понякога въпросът е толкова увлекателен, колкото самия обект. И това е в същността на това защо обичаме тази музейна мистерия!

Източник: Profit.bg.