Докато вниманието на света се фокусира върху неотдавнашните ракетни изпитания на Ким Чен Ун, в Пхенян вече месец продължава скокът на цените на бензина без изгледи скоро да спре - озадачаващ процес, който, ако продължи да се развива, може да се окаже много лоша новина за севернокорейската икономика, пише Асошиейтед прес.
Цените се изстреляха до около 2,30 долара за килограм или около 6,44 долара за галон от началото на ръста в средата на април, когато цените бяха в диапазона 1,25-1,30.Това означава, че Северна Корея сега е сред страните с най-високи цени на горивата в света.

Причината и размерът на скока остават мистерия. Официално няма никакъв коментар. Няма явни признаци за намаляване на потока от автомобили по улиците, поне не и в Пхенян, който е "по-заможен" и по-развит от останалите градове в Северна Корея.

Такситата, изглежда, функционират нормално и не са повишили цените си. Пълзящата вече пазарна икономика, настъпваща и в Севера, е явление, което се толерира от управляващия режим, който получава своя пай от печалбите. Това прави нуждата от горива и способност за транспортиране на стоки и хора толкова насъщна, че търсенето на бензин не е толкова чувствително към цената.

Но в много бензиностанции из столицата, ако те изобщо продават гориво, има ограничения на кого да продават и по колко може да купи всеки клиент. Дългите опашки и треската да се пълнят резервоари и туби от първите дни на ръста на цените като че ли затихнаха, макар че бензиностанциите работят нередовно и непредсказуемо кога.

Бензиностанциите в Северна Корея най-често принадлежат на вериги, свързани с големи правителствени предприятия, а понякога и с армията. Бензини се продават и по по-неформални канали, включително крайпътни сергии или на черно. В Северна Корея те се продават на тегло, а не в литри, оттам и цените са на килограм.

Без официално потвърждение или данни е трудно да се направи извод какво става.

Цените освен това варират от станция на станция. Вероятни са няколко сценария.

Миналия месец се носеха слухове, че Китай е ограничил или се кани да ограничи износа (на горива). Тази възможност, за която намекна един таблоиден вестник, свързан с управляващата партия в Китай, може да е отприщила ръста на цените - или пък фактически спад в доставките, или спекулативно купуване в очакване на дефицит.

Подтикът за презапасяване си остава заради слуховете, че Пекин ще наложи санкции, ако Пхенян извърши ядрен опит. Не е ясно доколко информирани са севернокорейците за вероятността скоро да бъде извършен нов опит, но сателитни кадри, широко разпространени в чужбина, предполагат, че това може да стане всеки момент.

Възможно е и севернокорейското правителство само да е изтеглило част от доставките от пазара. В миналото Пхенян е отклонявал горива от пазара заради по-належащи нужди - например за големи строителни проекти или заради важни политически събития. Цените на горивата могат да се повишават в зависимост от селскостопанския цикъл, когато е необходимо повече гориво за трактори и помпи.

Всички тези три фактора може да "действат" в момента. Северна Корея завърши строежа в Пхенян на голям жилищен район с небостъргачи и организира пищни тържества и военен парад миналия месец. Сега, освен това, е сезонът на пролетната сеитба.

Най-застрашителната възможност е, че режимът може да се готви за някаква извънредна ситуация. Не изглежда обаче да има явни признаци за това или за някакви китайски действия по ограничаване на доставките. Според проф. Уилям Браун от университета в Джорджтаун - гостуващ научен сътрудник в Корейския икономически институт в Америка, предизвикано от слухове презапасяване е вероятната причина.

Нарастващата роля на пазарите от капиталистически тип в икономиката на Северна Корея засилва ефекта от спекулативното купуване и продаване, както и от съпътстващите ги спекулации с цените в несигурни периоди.

Не е ясно, освен това, дали растат и цените на нафтата и керосина, използвани за отопление и осветление в градските апартаменти и в машините, работещи на полето.

Една такава чувствителност дори към самия намек за китайски санкции - ако това стои зад ценовия скок - ще бъде показателна.

Съветският съюз доставяше суров петрол на Северна Корея от 50-те до 80-те години. Китай се включи в началото на 70-те и сега доставя практически всичкия петрол на Пхенян. Браун каза, че това включва 50 000 тона месечна доставка по 18-километров трансграничен тръбопровод на стойност 20 млн. долара по текущи китайски експортни цени. Пекин обаче не иска от Пхенян да плаща и не включва тези доставки в официалните си търговски статистики от 2014 г. насам.

Ако Пхенян трябва да започне да плаща за тази 50 000-тонна аванта, печалбата му от продажбите на това, което рафинира в страната, ще падне и той ще има по-малко пари за други нужди. Този дефицит на долари ще се отрази на курса на собствената севернокорейска валута, което на свой ред ще доведе до инфлация.

Във всеки случай, каза Браун, тази нестабилност на цените на бензина подчертава зависимостта на Севера от пазарите, която се засили драматично, след като Ким Чен Ун пое властта преди повече от 5 години. Засилването на ролята на пазарите води до по-висока производителност и по-добро оползотворяване на дефицитни стоки като бензина, което подпомага икономическия ръст.

Но в същото време, добави Браун, това е и "проклятието за едно социалистическо правителство". Защото "реални пари в частни джобове, в крайна сметка, означават власт", подчерта той.