Украинската Служба за сигурност подозира депутата Вячеслав Богуслаев в незаконна продажба на 56% от най-голямото машиностроително предприятие в страната "Мотор Сич" на китайски инвеститори, свързани с компанията Beijing Skyrizon Aviation Industry Investment Co., Ltd. Някога това беше най-големият производител на авиационни двигатели във Варшавския договор.
Този месец съд в Киев блокира акциите на "Мотор Сич", които се оказва, че принадлежат на три компании в Панама и две в Британските Вирджински острови. От "Мотор Сич" обявиха, че от 1994 г. предприятието е акционерно дружество с частна форма на собственост и акциите принадлежат на отделни физически и юридически лица, без държавата да притежава „златна акция” или друга форма на влияние на стратегическото предприятие.
 
Дали има далавера, това е вътрешна работа и проблем на Украйна. По-важни са два други аспекта. Първият е свързан със съдбата на украинската отбранителна промишленост. След прекъсване на икономическите и производствените връзки с Русия, много украински предприятия „увиснаха във въздуха” – производителят на стратегически ракети „Южмаш”, авиационната корпорация „Антонов”, корабостроенето в Николаев, танкостроенето в Харков. Впрочем за Русия е изгодно да има на западната си граница слаб буфер с НАТО.
 
Вторият аспект на проблема е китайската икономическа инвазия в Европа. След като Китай взе едно от най-големите пристанища в Гърция, Пекин заработи на широк фронт на Балканите, като купуването на българските содови заводи в Девня е една от илюстрациите на процеса.
 
БЛИЦ припомня, че през май 2017 г. първият вицепремиер на Украйна Степан Кубив оповести, че китайската Skyrizon и "Мотор Сич" планират да построят завод в град Чунцин (централната част на Китай), където ще произвеждат и обслужват авиационни двигатели по украински технологии. Според него, китайската страна е планирала да инвестира $250 млн. в модернизацията на украинските производствени и проектни мощности на "Мотор Сич".
 
После бе уточнено, че строителството на предприятието в КНР започнало в 2016 г., а поетапното му въвеждане в експлоатация ще започне през 2018 г. Всички разходи по инвестициите ги поема китайската страна, а украинците са само проектанти.
 
Ганчо КАМЕНАРСКИ, БЛИЦ