Темата за „секретни” доставки на българско оръжие за бунтовниците в Сирия и за коалиционните войски в Йемен е сред любимите на руското издание EADaily.com. Трябва да се признае, че руските журналисти съвсем добросъвестно проучват фактите, като се започне от натоварването на оръжието в Бургас, детайлно проучват международния навигационен портал Marinetraffic за движението на товарния кораб (обикновено датските „Hanne Danica” или „Karina Danica”), проследяват цялото плаване през Суец, но неизвестно защо после прескачат пътя на оръжието през Саудитска Арабия и направо се спират на неговото появяване в Сирия. Впрочем изобщо се икономисва и второто звено Йордания.
 
Руските колеги твърдят, че корабите на датската компания H. Folmer & Co. възобновила „секретните” доставки за терористите в Сирия. Само че сега контейнеровозите вече не акостират направо в саудитското пристанище Джета, а в Червено море прехвърлят товара си на неизвестни и необявени кораби, след което продължават пътя си.
 
В края на май миналата година турският блогър Юрук Ишик фотографира контейнеровоза „Hanne Danica” да минава Босфора на път за Джеда с два нови чешки БТР ОТ-64. В края на август друг блогер (Rufus McDonald) публикува видеозапис с преминаване на военна техника за „Свободната сирийска армия”, на който най-сетне се появиха ОТ-64С.
 

"Hanne Danica" преминава Босфора с два зачохлени БТР зад жълтите контейнери, май 2017 г.

А ето я и „най-прясната” история. На 17 юли „Hanne Danica” излязъл от Бургас и отплавал за турския Измир. Причината не е известна, но най-вероятно е оставил част от товара си. Там има командване на НАТО, осигуряващо въоръжение за сирийските бунтовници.
 
Преминавайки Суецкия канал, датският кораб предал в ефир като крайна точка на маршрута си пакистанското пристанище Карачи.
 
Според навигационния портал Marinetraffic, преди 2 дни (25 юли) в Червено море на 370 км от саудитската Джеда, контейнеровозът неочаквано намалил скоростта си от 10 възела (18,5 км/час) до 0,4 възела (по-малко от 1 км/час) и почти 3 часа останал на дрейф. Плътно до него обаче се намирал неизвестен кораб.
 
Това време наистина е напълно достатъчно за прехвърляне на част от товара в абсолютно спокойното море, още повече, че според снимките на блогъра Юрук Ишик той не е бил натоварен както обикновено. След дрейфа „Hanne Danica” набрал скорост и продължил по пътя си и вчера (26 юли) преминал край Джеда, без да спре. За сметка на това неизвестният кораб взел курс към Джеда и после напълно изчезнал от екраните на Marinetraffic.
 
Трябва отново да се признае, че руските колеги са се справили блестящо с разследването, като всичките си твърдения и предположения са подкрепили с изображения от радарните екрани. Само остава тайна кой е поръчал това разследване. Едва преди няколко дни БЛИЦ оповести, че по данни на SIPRI, през предходните 5 г. делът на Русия в международния оръжеен експорт съставлява 22%, като продава военна стока и на Саудитска Арабия.
 
Ганчо КАМЕНАРСКИ, БЛИЦ