Руското онлайн-издание bmpd, като цитира българското авиационно списание „Аеро”, оперативно отрази проваления търг за двигатели РД-33 за българските МиГ-29, за което българското МО оповести официално на сайта си на 4 октомври. Сега предстои да бъде обявена процедура за пряко договаряне.
В обявения преди търг оферта подаде единствено българската фирма „Авиостарт”, която действа като представител на РСК „МиГ” за България. Компанията предлага четири нови двигателя и шест след капитално-възстановителен ремонт – но нито новите двигатели са произведени, нито на склад има ремонтирани. Те могат да бъдат доставени след година през септември-октомври, а на България са нужни сега, и то веднага.

Търговското предложение на „Авиостарт” е на стойност 42,721 млн лева., докато тръжните условия са ограничени до 36 млн. лева (21,17 млн. долара). Освен това „Авиостарт” предложила 10 поправки към проекта на договора, от които комисията е приела едва четири.

Тези обстоятелства естествено доведоха до автоматичното прекратяване на търга и преминаване към предвидената от закона възможност за процедура за пряко договаряне. Още повече че МО бърза да приключи процедурата до края на годината, за да усвои определените средства във военния бюджет за 2016 г., но във всички случаи доставките ще са догодина.

Най-вероятно руснаците могат да направят някои отстъпки в статута на двигателите, като измъкнат „скрити резерви” поне за 2 или 4 ремонтирани двигателя (или дадени временно не ремонтирани на лизинг). За парите е по-сложно, защото икономическото положение на РСК "МиГ" никак не е цветущо, за разлика от на „Сухой”.

Дотогава българските ВВС ще пестят от ресурса на самолетите всяка възможна минута полет, като заради необходимите рутинни полети за поддръжката на подготовката на пилотите са под въпрос съвместните учения по линия на НАТО, обучението на нови млади пилоти и дори излитанията по еърполисинг.

Екип на БЛИЦ