Информационният портал „Звезда” публикува интересен материал как американските военни на всяка цена се стремяха да получат информация за руската катапултна седалка К-36Д-3,5А, която и до сега се счита световен еталон в тази област.
След „невероятното”, според западните медии, спасяване на летеца-изпитател Анатолий Квочур на 8 юни 1989 г. при демонстрация в Бурже с МиГ-29 за съветската катапултна седалка К-36 заговориха в целия свят. На височина 92 м устройството спаси пилота в почти безнадеждна ситуация.
 
След 4 г. една от водещите научноизследователски лаборатории на ВВС на САЩ публикува доклад за руското „чудо”.
 
Тогава директорът на лабораторията Томас Мур признал, че техническото изоставане може да се навакса само за сметка на съветските технологии.
 
Тогава американците замислили комбинация как да получат разработката от завод № 918 (сега НПП „Звезда”) край Москва. Използвайки междуправителствена програма за оценка на задгранични сравнителни технологии Foreign Comparative Testing (FCT) „Русия – САЩ”, щатските специалисти докарали в Русия контролно-записваща апаратура за копиране на характеристиките на К-36Д.
 
Естествено по официалната версия представителите на САЩ искали да инвестират средства в модернизацията на креслото и дори предоставили 21 млн долара. С тези средства руските инженери доработили устройството до сега известния модел К-36Д-3,5А. В резултат Русия използвала доларите за усъвършенстване на изделието, а американците преспокойно отнесли цялата информация, струваща десетки пъти повече.
 
През 1997 г. военните в САЩ изпитали своето ново кресло ACES-2, обаче дори след копирането американците се сблъскали с технически трудности: не успели да решат проблема с принудителното прибиране на ръцете и краката на летците при катапултиране. От този проблем дори зависело производството на F-15, но се намерили добри самаряни в Япония, които разработили за САЩ фиксатори за ръцете и краката.
 
При крайния вариант на креслата пределът за безопасно катапултиране съставлявал 1100 км/час, докато при руската разработка този показател достигнал 1390 км/час.
 
След криминалната история с откраднатото кресло Пентагонът дори направил изявление, в което признал уникалността на разработката на НПП „Звезда”.
 
На злополучния авиосалон в Бурже пред юни 1999 г. двама руски летци се катапултираха в критично положение от височина 50 м, като западните експерти и досега го наричат „на границата на възможното”.
 
Според официалната статистика на НПП „Звезда”, с помощта на техните катапултни седалки са спасени над 500 пилоти, от които само 3% не могли да се върнат в строя. За сравнения при западните разработки в строя се връщат около 55-60% от катапултиралите се пилоти.
 
Превод и редакция: БЛИЦ