Стане ли дума за авионосци, най-напред изникват САЩ със своите 11 действащи плаващи аеродрума и по един в резерв, строящ се и подписан договор за строителство. Често се говори за руския „Адмирал Кузнецов” и за неговите братя – китайския „Ляолин” (бивш украински „Варяг”) и индийския „Викрамадитя” (бивш „Адмирал Горшков”). В света обаче има още държави с по един авионосец, припомня rusvesna.su.
„Чакри Нарубет” (Тайланд)
 
Тайландският лек авионосец е най-малкият сред съвременните авионосни кораби с водоизместимост едва 11,5 хиляди тона (срещу 61 хиляди на „Адмирал Кузнецов” и 100 хиляди примерно на американския „Джералд Форд”). Дължината му от 182 метра съответства по-скоро на крайцер.
 
Корабът е спуснат на вода през 1996 г. Използван е за патрулиране в икономическата зона на Тайланд и за спасителни операции. До началото на 2000-те години на него са базирани първите модификации на британските бомбардировачи AV-8A Harrier, които вече са снети от въоръжение. От почти 10 г. практически не излиза от своята база в дълбоководното пристанище Чак Самет и служи единствено за база на вертолетите CH-60 „Sea Hawk”.
 
„Сао Пауло” (Бразилия)
 
Единственият авионосец на ВВС на Бразилия отначало бил в състава на ВМС на Франция под името „Фош” и е спуснат на вода още през 1960 г. През 2000 г. е купен от Бразилия за нищожните 30 млн долара. Макар че преминал във Франция сериозен ремонт и постоянно е модернизиран, той си останал безнадеждно стар.
 
На палубата на „Сао Пауло” са базирани 14 щурмови изтребителя А-4 Skyhawk, противоподводни и транспортни вертолети, които никога не са демонстрирали бразилския флаг в световния океан.
 
На 14 февруари 2017 г. беше обявено за скорошното извеждане на кораба на „пенсия”, тъй като по-нататъшните възстановителни работи са признати за икономически нецелесъобразни.
 
„Шарл дьо Гол” (Франция)
 
Флагманът на френския ВМФ авионосецът „Шарб дьо Гол” е първият техен надводен кораб с атомен двигател. Със своето водоизместване от 42 хил тона той отстъпва само на „Адмирал Кузнецов” и на американските гиганти. Влязъл в бойния състав на флота от 2001 г. За първи път използван в операции през 2015 г. по позиции на ИД в Сирия.
 
Неговото авиокрило се състои главно от ударни самолети – 36 изтребители-бомбардировачи „Супер Етандар” и „Рафал-М”. Освен това на борда му са базирани два самолета за ДРЛО Е2С „Хокай” и два спасителни вертолета AS-565MB „Пантера”.
 
Считан е за един от най-боеспособните в своя клас.
 
„Кавур” (Италия”
 
„Авионосецът „Кавур” (водоизместимост 28 хил тона) е въведен в строя през 2009 г. и е считан за „млад кораб”. Може да поеме на борда си само 8 самолета AV-8B Harrier II, но се предвижда превъоръжаването му с американски F-35B. Има и 12 вертолета с различно предназначение и десантни сили: над 400 морски пехотинци, до 100 броя колесни машини или 4 основни бойни танка или 50 тежки бойни бронирани машини. .
 
С тези сили „Кавур” е универсална бойна единица, подходящ преди всичко за експедиционни операции: той е способен да прехвърли войски на театрите на бойните действия, да ги стовари на брега и да прикрие десанта с авиация.
 
Единствената операция, в която взел участие „Кавур”, е хуманитарната мисия по оказване помощ на жителите на Хаити, пострадали през 2010 г. от земетресение.
 
„Хуан Карлос” (Испания)

 
Този най-мощен кораб от испанския кралски ВМФ (водоизместване 27 хил тона) също е трудно да се нарече „чист авионосец”, защото може да решава широк кръг задачи. По своята концепция той е близък до американските кораби Wasp, но има и трамплин за самолети. Основното му въоръжение са 25 изтребителя-бомбардировача AV-8 Harrier II. Има и четири точки за кацане на тежки вертолети CH-47 Chinook и една за кацане на конвертоплан V-22 Osprey.
 
Корабът може да превозва 1200 морски пехотинци. Двуетажният хангар побира до 46 танка Leopard 2E, 4 десантни баржи и 4 надуваеми десантни катера. Засега корабът няма боен опит, вземал е участие във военноморски учения на НАТО.
 
Превод и редакция: БЛИЦ