Подобно на детективите, които изследват пръстови отпечатъци, за да открият престъпника, така и американската космическа агенция НАСА използва телескопите „Хъбъл“ и „Спицър“, за да намери следи от вода в атмосферата на екзопланета с големината на Сатурн, която се намира на около 700 светлинни години от Земята. Оказва се, че на планетата WASP-39b има три пъти повече вода, отколкото на Сатурн.

Според учените от изследването на екзопланетата може да се направят нови предположения как и къде се образуват планети и на какво разстояние от своята звезда те са най-благоприятни за живот.

От НАСА уточниха, че са очаквали да намерят вода в атмосферата на WASP-39b, но не и в такива количества. Това кара специалистите да мислят, че планетата се е развила като космически обект далеч от звездата си, като е била подложена на постоянен обстрел от ледени късове. Учените предполагат, че еволюционната ѝ история е преминала през постоянно мигриране в планетарната ѝ система, но тепърва ще се правят генерални изводи.

Използвайки „Хъбъл“ и „Спицър“, екипът на Уейкфорд е открил водата като пара в атмосферата на екзопланетата. Според учените подобни открития доказват, че екзопланетите могат да имат много по-различен състав от планетите в нашата Слънчева система.

WASP-39b се намира в съзвездието Дева. В момента екзопланетата е 20 пъти по-близо до своята звезда, отколкото Земята е до Слънцето, и винаги гледа към звездата си само с едната си страна. Температурата на осветената част достига 776 градуса по Целзий. Мощните ветрове на повърхността ѝ пренасят топлината и към постоянната нощна страна, която е почти толкова гореща.

Въпреки че се нарича горещ Сатурн, WASP-39b няма пръстени. Вместо това има атмосфера, в която няма облаци. Това пък позволява на Уейкфорд и нейния екип да се вгледат в дълбините на планетата. Тя уточни, че ще използва новия космически телескоп „Джеймс Уеб“, за да получи още по-пълен спектър от екзопланетата.

Телескопът ще може да даде информация за въглерода в атмосферата на планетата. Чрез установяването на количеството въглерод и кислород в атмосферата учените ще могат да научат повече къде и как се е формирала планетата.