Украинската държавна компания „Укрспецэкспорт" на своя фирмен сайт ukrspecexport.com помести гневно опровержение под заглавие „Щодо ситуації з винищувачами МіГ-21 ВПС Хорватії” срещу руското издание „Звезда” по повод връщането от Хърватия на четири изтребителя МиГ-21, толкова лошо „ремонтирани”, че изобщо не могат да летят.
Преди това хърватското издание Jutarnji list (Юнитарни лист) съобщи, че тяхното Министерство на отбраната възнамерява да върне изтребителите заради теч на гориво, неизправности в навигационното оборудване и още толкова много дефекти, че те изобщо не могат да летят. Според изданието, тази история представлява „най-големият скандал в историята на хърватската армия”.
 
Капиталният ремонт е извършен в рамките на договор от 2013 г. за ремонт на 7 броя МиГ-21бис и купуване от Украйна още 5 изтребителя от този тип срещу общо 133 млн долара. БЛИЦ разказа за далаверата още преди почти 2 г. (25.3.2016 г.) в материал под заглавие „Медии в Загреб: Нови скандални подробности как в Украйна „ремонтираха” хърватски изтребители МиГ-21”. Връх на проявените дефекти при пробните полети след ремонта станало спирането във въздуха на двигателите на два самолета.
 
Хърватите сами си пооправили изтребителите, но четири се нуждаели от заводска база. За това ги и върнали, макар и не шумно, не с рекламации и скандали. Украинците обаче не отчетоха направения им компромис, а написаха в сайта си, че „появата на невярна информация е обусловена единствено от недобросъвестната конкуренция от страна на Русия (що поява подібної неправдивої інформації обумовлена лише несумлінною конкуренцією з боку Росії).
 
Украинците разочаровано отбелязват в изявлението си, че хърватското МО вече предпочело да сключи договор за капитален ремонт на 10 вертолета Ми-171Ш с руския холдинг "Вертолеты России” въпреки санкциите на Евросъюза.
 
Украйна наследи при разпадането на СССР много добра авиационна база за производство и ремонт на летателни апарати. Тя обаче разсипа богатото наследство, като например изобщо ликвидира КБ „Антонов” (19.7.2017 г)
 
Това е поучителен пример за България. Бившият военен министър Николай Ненчев едва ли лично се обогати с нещастния ремонт на нашите МиГ-29, но спомогна изтребителната ни авиация още да „потъне”. Неговият наследник Красимир Каракачанов обаче взе правилното решение да преговаря директно с руския производител и за другите ни руски самолети. При това без идеологически и политически предразсъдъци той го мотивира, че полезното за България е полезно и за НАТО.
 
Ганчо КАМЕНАРСКИ, БЛИЦ