Руският свръхзвуков бомбардировач Ту-160 и американският В-1В в бъдеще няма да загубят своето значение и ще продължат ефективно да изпълняват задачите, стоящи пред стратегическата авиация счита коментаторът на списание National Interest Дейв Маджумдар.
В експертните кръгове често сравняват тези ракетоносци, обаче в реалността те силно се различават един от друг, отбелязва журналистът.
 
Първата модификация на бомбардировача е В-1А от 1974 г. и е предназначена за нанасяне на ядрен удар. Администрацията на президента Джими Картър се отказва от проекта, тъй като став ясно, че самолетът не може да преодолее системата за ПВО на СССР, се твърди в статията.
 
При Роналд Рейгън работата над В-1 е възобновена, обаче концепцията за използване на машината съществено е променена. Новият модел В-1В, от които са построени около 100 машини и досега се използват, трябва да прав пробив към територията за бомбардиране на свръхмалка височина, огъвайки релефа на местността. „За това е заплатено с височината на полета и скоростта” – пише Маджумдар. Ако В-1А можел да достигне скорост 2М, то за В-1В ограничението е 1,25М.
 
В началото на 90-те години американският ракетоносец е приспособен за високоточно въоръжение и по време на иракската и афганистанската кампании „конвенционалната” модификация на В-1 се изявява от положителна страна.
 
„Ту-160 е много по-тежък и значително по-бърз от В-1В” – отбелязва Маджумдар. Максималната маса при излитане на „Белия лебед” е 275 тона, докато В-1В тежи около 216 тона. Руският самолет повеч е ориентиран към използване на крилати ракети и удари по територията на противника от голяма височина.
 
Авторът обръща внимание на новото въоръжение на Ту-160 (малко забележимите ракети Х-101), успешно демонстрирани в Сирия. Също така се отбелязва, че модернизираната версия на Ту-160 вероятно ще остане основен стратегически бомбардировач на руските ВВС, докато окончателно бъде приет ракетоносецът от ново поколение ПАК ДА.
 
„Всъщност не е правилно да се задава въпросът коя машина е по-добра – Ту-160 или В-1В. Всеки самолет изпълнява своя мисия” – обобщава Маджумдар.
 
Редакция БЛИЦ