Италианският автомобилен производител „Алфа Ромео“ ще се завърне във Формула 1 през следващия сезон след повече от 30-годишно отсъствие. През 2018 година „Алфа Ромео“ ще бъде доставчик на двигатели и един от основните спонсори на Заубер. Италианците са една от традиционните марки във Формула 1, но и едни от най-големите новатори и автори на щури идеи в историята на най-популярните автомобилни състезания. В тази връзка „Билд ам Зонтаг“ припомни част от най-лудите идеи във Формула 1.

БРАБАМ ВТ45В от 1978 г. - Кола за едно състезание
Първата поява на този болид в старт от Формула 1 е в Швеция през 1978 г. Ники Лауда печели състезанието. В задната част на колата е монтиран огромен вентилатор, който засмуква въздуха под болида и така създава по-голяма притискаща сила и се постига по-висока скорост с 12-цилиндровия двигател на „Алфа Ромео“. След края на надпреварата конкурентите протестират и моделът ВТ45В е забранен. Част от оплакванията на другите пилоти е, че вентилаторът засмуква прах и камъчета, които хвърля по техните автомобили.

УИЛЯМС FW07D от 1981 г. - Светкавичен старт с шест колела
Кола с шест колела не е новост във Формула 1. Тирел имат своя версия през 1976 година, но при тях четири гуми са отпред. При Уилямс четворката е отзад. Това осигурява голяма сцепление и колата се изстрелва по-бързо напред при старт. Проблемите идват при завоите. През 1982 година обаче вариантите с шест гуми са забравени в полза на традиционните четири колелета. За Уилямс това не е проблем, тъй като моделът FW07D така и не участва в състезание. За късмет на Уилямс Кеке Розберг печели титлата през 1982 година, а на болида му има четири колелета.

ШЕДОУ DN3 ФОРД от 1974 г. - Лудата подводница на колела
Подводница на пистата? Не, това е Шедоу DN3 Форд с огромна въздушна кутия. Дизайнът на американския отбор няма късмет. При тестовете в ЮАР пилотът Питър Ревсон загива заради счупване на окачването.

ДЖОРДАН МУГЕН ХОНДА 198 от 1998 г. - Жълтият стършел с вдигнати криле
Еди Джордан все още е считат за една от най-колоритните личности във Формула 1. Отборът, който притежаваше, често изненадваше с различни идеи. През 1998 година пилотите Деймън Хил и Ралф Шумахер караха доста любопитен автомобил. Той привличаше внимание не само заради ярко жълтия си цвят и изрисуван стършел на носа, но и заради вдигнатите високо странични крила. През същата година Джордан записа двойна победа в Белгия, но без високите криле на болидите.

МАКЛАРЪН М7А от 1968 г. - Бипланът
Основателят на тима Брус Макларън сам управляваше странният болид с две високо поставени криле – едно отпред и едно отзад. След две състезания, в които той постига пето и второ място, дизайнът на Макларън е забранен. От тима твърдят, че дори да не е била забраната, сами са щели да се откажат от дизайна, който не оправдал очакванията.

МАКЛАРЪН МcL32 от 2017 г. - Грозният ореол
По принцип дизайнът с ореол над кокпита датира още от 70-те години на ХХ век. Такъв беше сложен върху Макларън МcL32 за изпитания в Абу Даби през тази година. От 2018 година всички болиди трябва да имат титаниев ореол за предпазване на пилотите и да подобри сигурността им с 18%. Самите състезатели и феновете са обявиха против това нововъведение. Мнозина се надяват ореолът да изчезне толкова бързо, колкото и вентилаторът на „Алфа Ромео“.

ТИРЕЛ Р34 от 1976 г. - Чудовищният камион
Отпред като кола за картинг, отзад като чудовищен камион. Да, такъв болид е участвал във Формула 1. През 1976 година Тирел използва кола с шест гуми и това му носи успех. В Гран При на Швеция тимът записва двойна победа. Джоди Шектър взима победата, а съотборникът му Патрик Депайе е втори.

ТОЛЕМАН TG183 от 1983 г. - Двойното задно крило на Сена
Задно крило – добре, а защо не две? С такъв дизайн Толеман участва в шампионата през 1983 г. Идеята въобще не се оказва успешна. В 21 състезания тимът не печели нито една точка. Въпреки това болидът е използван и за първия старт през 1984 година, а зад волана е един млад бразилец. Толеман TG183 с двете задни крила става първият болид в кариерата на бъдещия трикратен световен шампион Айртон Сена.

Превод на Веселин РУСИНОВ, БЛИЦ СПОРТ