Преди седмица Лудия Макс Верстапен спечели старта за Голямата награда на Австрия във Формула 1. И със своята победа холандецът хвърли в екстаз многобройните почитатели на отбора на Ред Бул именно на тази писта, на която този тим се чувства като у дома. А от следващата година Верстапен ще има възможност да кара и пред своя публика, защото след 35 години пауза в календара на Формула 1 се завръща Голямата награда на Холандия. Какви са очакванията на самия Макс и на неговия съотборник Пиер Гасли за състезанието на пистата „Зандвоорт“ догодина стана ясно от интервю, излъчено в предаването „Код Спорт“ по ТВ+.

Мирис на бензин, изгорели гуми и рев на мощни двигатели отново ще се разнесат над най-ниската земя в Европа. След 35-годишно прекъсване в календара на Формула 1 се завръща Гран при на Холандия на добре известната писта „Зандвоорт“ на брега на Северно море.

През месец май 2020 година там отново ще има състезание от най-висшата класа на моторните спортове. Стотици хиляди холандски почитатели на автомобилизма отсега са в екстаз, тъй като ще имат уникалната възможност на своя земя да подкрепят своя сънародник Макс Верстапен. Многообещаващият пилот на Ред Бул е едва на 21 години, но се очертава като една от най-големите звезди във Формула 1. Той вече неведнъж подгря зрителите, като заедно с колеги прави няколко обиколки на „Зандвоорт“ и показаха какво може да се очаква от състезанието догодина.

От 1985 година на тази писта не е имало състезания от Формула 1. Последният победител там е великият Ники Лауда с Макларън – трикратният шампион, който си отиде от този свят на 20 май тази година. До 1985 година Гран при на Холандия е присъствала в 30 сезона от Формула 1. Трасето е старо и е построено веднага след Втората световна война, като първото състезание от Формула 1 там е през 1952 година. Един от най-красивите участъци на пистата е завоят „Тарзан” – остър десен завой след старт-финалната права, който дава възможност за зрелищни изпреварвания. Този завой наистина е кръстен на Тарзан, но не на популярния филмов герой, но на истински местен жител, който бил наричан така и се съгласил да предостави земята си за пистата, само ако кръстят завой на негово име.

През завоя „Тарзан” са минавали някои от най-големите фигури в историята на Формула 1. Четири победи на пистата „Зандвоорт“ има Джим Кларк, а с по три са на Джаки Стюърт и Ники Лауда. Сега бодра смяна от млади пилоти изпитва жажда за слава, което вещае нови екшън битки.

По повод завръщането на Гран при на Холандия през следващата година Макс Верстапен и неговият съотборник в Ред Бул - Пиер Гасли споделят своите очаквания:

Пиер: Гран при на Холандия се завръща в календара на Формула 1 догодина. Макс, ти си се състезавал на тази писта, нали така?
Макс: Да, наистина съм се състезавал там по времето, когато карах във Формула 3. Мисля, че за пилотите от Формула 3 това трасе е голямо предизвикателство. Беше удоволствие да се кара там. Правил съм и тестове там. Трябва да ви кажа, че това е историческа писта. Дизайнът на трасето е на същия инженер, който е направил и пистата „Сузука” в Япония. Затова характеристиките на двете писти са близки. Повтарям, че е много приятно и забавно да се кара там... А ти? Стъпвал ли си на асфалта в „Зандвоорт“? Участвал ли си в състезания там?

Пиер: В интерес на истината и аз съм бил в „Зандвоорт“ преди няколко години. Може би за мен не беше чак толкова интересно и забавно по време на състезателните дни, колкото за теб във Формула 3. Прав си, че е страхотно място за каране – с много предизвикателства и специфични шикани. Трасето е много тясно и този факт прави надпреварата още по-вълнуваща. Сега очаквам с нетърпение да се върна в „Зандвоорт“, защото не съм имал много възможности да карам там.
Макс: Мога да ти кажа, че скоро направих няколко обиколки на „Зандвоорт“ с автомобила ни от Формула 1. Знаеш как е – малко въртене на гуми и шоу за публиката. Асфалтът е бърз, да знаеш.

Пиер: Ти беше там за едно шоу, нали?
Макс: Да, участвам в това шоу в последните три години.

Пиер: Хубаво е, че имаме ново състезание в календара.
Макс: Винаги е хубаво, когато се появяват нови състезания. Ново, но всъщност старо състезание. Правилно ли го казах? Ново – старо състезание.

Пиер: Значи си карал колата ни от Формула 1 там? Какво ще разкажеш по въпроса?
Макс: Беше доста трудно, признавам си. Защото има няколко твърде тесни завоя. Отстрани няма достатъчно пространство. Ако излезеш от асфалта, отиваш директно в публиката. По средата на трасето има промяна в надморската височина. Този участък не е много равен в спускането, а после се изкачваш нагоре и влизаш в няколко завоя...

Пиер: Как се казваше този специален бърз завой с денивелация?
Макс: Шейвлак!

Пиер: Да, точно така. Това е наистина бърз завой. Сигурно е много трудно място, защото ти трябва много добро сцепление.
Макс: Понеже се изкачваш, губиш от аеродинамичното притискане и след това изведнъж го имаш отново.

Пиер: И внезапно усещаш сцеплението как се връща.
Макс: Да, точно така. Наистина е супер. След това завоите отново се отварят, но няма достатъчно широчина. Много е трудно да намериш верния път на границата на риска. Някои други писти са много по-лесни. Но това прави „Зандвоорт“ още по-вълнуващо място за състезания.

Пиер: Мисля, че ще бъдат направени някои промени по трасето за състезанието догодина.
Макс: Да, но това ще са малки промени... И така – догодина ще имаме не едно, а две нови състезания в календара – в Зандвоорт и в Ханой. Ти предпочиташ ли да има повече нови състезания или не?

Пиер: Честно казано си е доста интересно да се състезаваме на нови трасета. Както всяко ново нещо в живота, новите писти са нещо, което предизвиква вълнение и чувство на любопитство. Знаеш ли, никога досега не съм бил във Виетнам. Ето, че ни предстои да открием и нови дестинации. Това е хубавото на нашата професия. И Зандвоорт, и Ханой са много интересни места. Нека да видим какво ще се случи. Все пак трябва да мине настоящият сезон, но отсега съм щастлив, че ни очакват тези две нови състезания.
Макс: Разбира се, че е много вълнуващо, когато се ходи на нови места. Напълно съм съгласен по този въпрос. Особено когато пистата е добра.

Пиер: Да, това е най-важното нещо!