Финалът на Републиканския шампионат по мотокрос ще се проведе по традиция на мотополигона в град Айтос. В шампионата до момента видяхме почти всички крайности на времето – дъжд, студ, кал, високи температури, прах, ураганен вятър и други. Споменаваме времето, защото то е изключително сериозен фактор на мотополигон „Айтос”. В зависимост от метеорологичната обстановка, при сухо време трасето е бързо и технично, при дъжд се превръща в трудна конфигурация, която изисква много сила и майсторство. И в двата случая обаче, Айтос може да се похвали с огромен зрителски интерес и вярна публика, която както обикновенно ще подкрепи своите любимци и първа ще види шампионите за сезона. Вече втора седмица Община Айтос се бори с капризите на времето, за да осигури добрите условия на мотополигона, домакин на финалния кръг от шампионата за годината.

МХ65
След Троян класирането при най-малките състезатели претърпя някои промени, които могат да се окажат решаващи за призовата тройка в края на шампионата. Айтозлията Радостин Михайлов (Несебър Мото, КТМ, 253 т.) си тръгна от балканския мотокрос с двойна победа и измести от второто място в класирането Виктор Бориславов (Мотоспорт Варна, КТМ, 236 т.), който претърпя инцидент на старта в първия манш и неуспя да натрупа желания брой точки. Радостин обаче се намира на седем точки след лидера в шампионата – гръцкият пилот Мариос Канакис (ЛеМоФе, КТМ, 260т.). Топ пет в класа се допълва от Аида Кояну (Вектра Рейсинг, КТМ 210т.) и още един потомствен мотокросист от Айтос – Живко Богданов (Сливен Моторс, КТМ, 201т.).

МХ85
В този клас Николай Малинов (МСК Севлиево, КТМ, 293т.) е лидер в шампионата още от Поморие, въпреки трудните си състезания през май в Троян и през юни в Севлиево. Основният му конкурент - гръцкият пилот Антонис Сагмалис (КТМ, 264т.) изостава на 29 точки от Малинов, но сериозна заплаха за потенциалната му вицешампионска титла се явява Кристиян Иванов (НСА Моторспорт, КТМ, 251т.), който сезон 2015 спечели шампионската си титла в клас МХ65 именно в Айтос. Петицата при клас МХ85 се допълва от Ерай Хасан (Несебър Мото, КТМ, 210т.) и Димитър Грозданов (МХ Рейсинг Симитли, КТМ, 203т.).

МХ2
Неизменно на подиума, но без първо място на стълбичката от юни, безспорен лидер в шампионата на клас МХ2 е Хакан Халми (МСК Севлиево, КТМ, 287т.). Конкуренцията наложена от връщането на Майкъл Иванов (НСА Моторспорт, КТМ, 220т.) и Иван Петров (МСК Севлиево, Хускварна, 138т. от три кръга), обърка не малко сметките и плановете на някой от пилотите в класа, но в крайна сметка, силната конкуренция е само в полза на състезателите. С премерено и качествено каране Георги Георгиев (Текстил Рейсинг, Сузуки, 241т.) заема второто място във класирането преди Айтос, на 16 точки след него е балканският шампион за 2016 година – Тони Цветков (Панчо Рейсинг Тийм, Ямаха, 225т.).  Майкъл Иванов ще пропусне Айтос, но участието на Иван Петров е потвърдено. Пети в подреждането към момента е Любомир Васев (МХ Рейсинг Симитли, Ямаха, 210т.).

МХ1    
Адриан Радута (ТЦС, Ямаха, 336т.) заслужено дублира шампионската титла на Балканите в клас МХ1 с тази на България и остави своето име като първия чужденец, шампион на страната ни в дисциплината мотокрос. Въпреки вече спечеленото, Радута ще участва в Айтос, което в комбинация с непотвърденото участие на айтозлията Николай Йовчев (Еърмакс рейсинг, Хонда) прави задачата на претендентите за среброто изключително трудна и интересна. Васил Георгиев (Панчо Рейсинг Тийм, Сузуки, 208т.) и Атанас Атанасов (Троян Моторспорт 01, Ямаха, 208т.) ще определят при кого ще отидат среброто и бронза за годината. И двамата обаче могат да бъдат сериозно изненадани от Ивелин Манев (Моторейсинг Варна, КТМ, 200т.) който е съвсем близо до тях, като от сметките не трябва да изключваме и Калоян Илиев (МСК Севлиево, КТМ, 195т.)

МХ
В класа на народа - МХ, Веселин Малинов (МСК Севлиево, Хускварна, 301т.) ще се бори за титлата в най-масовия клас като стимул за син си - състезателя в клас МХ85 – Николай Малинов, който е в същото положение като него – лидер, основен претендент за шампион. Юлиян Райчев (Панчо Рейсинг тийм, Кавазаки, 275т.) не се е отказал от намеренията си за дублиране на шампионската титла която спечели в Троян миналата седмица (Блакански шампион). Атанас Петров (АИТ рейсинг тийм, КТМ, 195т.) се нуждае от двойна победа (50т.), ако има желанието и възможността да измести Мартин Тодоров (ЕърМакс рейсинг, Ямаха, 245т.) от бронзовото място във момента. Петица се оформя с Тони Цветков (Панчо Рейсинг Тийм, Ямаха, 180т.).

На срещата с медиите днес в Пресклуб "България" кметът на Айтос Васил Едрев обяви, че работата по трасето е завършена и всичко по организацията е по план. Едрев благодари на БФмотоциклетизъм за изключителната помощ и съдействие по всички въпроси около предстоящия мото уикенд. От своя страна председателят на Гран При България Румен Петков похвали работата на Васил Едрев и стремежа на Община Айтос да организира на такова ниво спортни събития през трудните години на финансиране. Според президентът на родната федерация Богдан Николов тази година има нарастване, както на броя на състезателите от страната и чужбина, така и на публика край трасето.

„В Айтос по традиция има винаги над 10 000 души. Регионът е силно запален по моторните спортове. Не са само там, разбира се. Тази година в пъти повече зрители има на кръговете от мотокроса и мотоциклетизма през сезона. Не мога да разбера критериите за социален спорт. Когато в един уикенд имаш 150 пилоти от 8 държави и толкова много хора ангажирани по организацията, а в същото време по трибуните хиляди фенове, какъв е нашия спорт? Социален или не? Онзи ден в румънската преса бяха публикували информация , че в България в клас МХ карат толкова състезатели, колкото в целия техен шампионат. Това са средно около 40-50 мотористи. Направете си сметка, колко е голяма Румъния , колко е България и разликата”, сподели Богдан Николов.

Официалните тренировки на Гран При Айтос, квалификациите и първият манш за клас МХ са в събота, а в неделя от 10:30 часа започват и стартовете на финалния кръг от шампионата на България по мотокрос. Входът за зрители е безплатен!