Знаете ли балета „Куклената фея“ на австрийския композитор Йозеф Байер? Може и да не сте го гледали, но със сигурност името му е много познато за почти всеки българин. Той се споменава в едно от най-популярните произведения в литературната ни класика, при това с оригиналното си име на немски „Рuрреnfее“.

Именно това е музикалното произведение, което Бай Ганьо отива да гледа във виенската опера. Смисълът на алековата творба е да се поучим от собствения си манталитет и да не го проявяваме на места, където би се приел за неуместен.

Цялата литературна история, описана в „Бай Ганьо в операта“, изключително много прилича на скандала с Кубрат Пулев и целувката му с американската журналистка Джени Суши след победата над Богдан Дину. Явно повече от 120 години все още не сме научили урока на Алеко Константинов и продължаваме да правим едни и същи гафове.

След мача си Кобрата реагира спонтанно и действията му не се приемат като нещо осъдително в нашата географска територия. Това обаче не е така в САЩ, държава, която води сериозна борба с всякакъв вид дискриминация и форми на насилие. Кубрат Пулев със сигурност вече е осъзнал, че е направил грешка. При това огромна, която може да сложи неочакван и нелеп край на една успешна кариера.

Winbet - на един клик разстояние! (18+)

Трябва да се отбележи, че поведението на боксьора след скандала също е грешка. Вместо да замълчи и да пази козовете си за истинската борба, предстояща в съда, Пулев постъпва типично по балкански. Подобно на Бай Ганьо в операта той проявява бабаитлък в неподходящия момент и на неправилното място. Беше достатъчно едно изявление, че има сериозни доказателства да обори твърденията на журналистката и те ще бъдат предоставени точно където трябва. Думите за поведението на Джени Суши в тоалетната и разпространеното днес видео трябваше да бъдат унищожителните му крошета по американката пред съдебните инстанции.

Нито нападам, нито защитавам Кубрат Пулев. Още по-малко го сравнявам с Бай Ганьо, просто приликата между случката в операта, описана от Алеко, и ситуацията с целувката много си приличат. Целият скандал удря по имиджа на България, която Кобрата многократно е доказал, че безкрайно обича. Същата тази България, която в чужбина предимно предизвиква неприятни асоциации.

Въобще не заставам на страната на Джени Суши. Дори и за слепците е ясно като бял ден, че това е жена, която търси начин да придобие популярност и да спечели сериозни пари. Първата част вече я постигна, тъй като скандалът беше разпространен по цял свят. Предстои да разберем дали ще успее във втората част от целите си.

Важното е, че за пореден път си учим уроците по трудния начин. Това явно също е част от нашия манталитет и изглежда невъзможно за изкореняване.
Веселин РУСИНОВ, БЛИЦ СПОРТ

БАЙ ГАНЬО В ОПЕРАТА

Аз склоних бай Ганя да се разходим до операта и да си вземем билети за вечерта. Даваха балета "Рuрреnfее" и не помня още какво. Минахме гръцкото кафене, завихме към кафе "Мендл", дето се събират българите, и се упътихме към църквата "Св. Стефан". Тук на площада поканих бай Ганя да се отбием в една сладкарница, като не предполагах, че характерът на Дон Жуан може да влезе под кожата на бай Ганя. Но цивилизацията какви чудеса не прави! Трябва да ви кажа, че аз се учех тогава във Виена; бях си ходил по ваканциите и се връщах сега, та по пътя за Виена се запознахме с бай Ганя. В тази сладкарница аз ходех често и много добре се познавах с касиерката, една хубавичка и весела мома, весела, но се държеше добре и не допущаше волности. И представете си, господа, влизаме ний с бай Ганя в сладкарницата, приближаваме се до бюфета, момата ме поздравява весело с добре дошъл, аз й отговарям с някои игриви любезности и се връщам да си избера нещо сладко и в това време един негодующ писък оглуши цялото заведение...

- Какво стана, бай Ганьо, ти ли й направи нещо? - извиках аз тревожно и сърдито.
- Не съм бе, брате, какво съм и направил - отговори сплетено бай Ганьо с разтреперан глас.

Момата, разсърдена до висша степен, с пламнало лице, с висок глас ми разправи, че бай Ганьо я оскърбил с действие, похванал я и не само я похванал, ами... Тя искаше да вика полицейския. Скандал!

- Скоро да се махаш оттук, бай Ганьо; ако те свари полицейският, работата ти е спукана, върви нагоре, аз ще те стигна извиках аз с престорено негодувание и малко остана да се изсмея, като гледах трагикомичната фигура на бай Ганя.
- Какво ми се пери! - каза с кураж бай Ганьо на излизане. - Санким честна ли е? Знам ги аз тукашните жени. Покажи и кесията - изведнъж гут моргин, ама не е прост бай ти Ганьо!...

Съдено ми било впечатленията на тоз ден да приключа с още едно приключенийце, героят на което беше пак нашият бай Ганьо.

В операта даваха, както ви казах, балета "Рuрреnfее". Ние заемахме седалища в партера. Театърът беше пълен. Бай Ганьовите бозави дрешки се хвърляха в очи като контраст с общия тъмен фон на костюмите. Дигна се завесата. Тишина - мъртва. Всички вперили очи на фантастично декорираната сцена. Аз сещах, че от дясната ми страна бай Ганьо нещо шава, пъшка, но не мога да си откъсна очите от сцената: картините на балета постоянно се меняваха по движението на магически жезъл, разни групи балерини явяват се, изчезват; на сцената ту мрак, ту едноцветна, ту разноцветна светлина - феерия! От общата група на балерините се отдели една, пристъпи с дребни бързи крачки към авансцената, спря се, подскочи и заплава из въздуха, подпряна само на връхчеца на едната си нога... В същия този момент зад гърба ми едно истерическо ха-ха-ха-ха! разцепи въздуха. Обръщам се наляво - всички редове зад мене се кискат и сочат нещо от дясната ми страна. Моментално ми мина нещо недобро през ума. Обръщам се към бай Ганя... Боже! Какво виждам! Бай Ганьо се съблякъл по ръкави и си разкопчал жилетката, която го стяга от натъпканите в пояса му мускали: един от служителите на театъра го хванал с два пръста за ръкава и му прави с глава съвсем недвусмислени знакове да поизлезе вън; бай Ганьо се облещил насреща му и му отговаря също със знакове - "санким, кого ще уплашиш?" Този именно бабаитски момент изтръгва истерическия смях у едно момиченце, което седеше зад нас, и този смях зарази целия театър. Картина! И представете си, господа, погледвам, потънал от срам, към ложите - като че ме теглеше някой да погледна - и очите ми се срещат с устремените към мене очи на цяло едно познато немско семейство, в което аз бях много добре приет, и в техните очи прочетох искрено съжаление за моето отчаяно положение. А в това време бай Ганьо ме теглеше енергически за ръкава:

- Хайде бе, хайде да си излезем, остави ги тези чифути - ще ми се паднат те на ръка, чакай!...