Преди да продължите, отговорете на следния въпрос: Кое от изображенията по-долу е логото на Apple?

Ако сте посочили „В“, значи сте се справили по-добре от 84 от общо 85 студенти от Калифорнийския университет в Лос Анджелис, които е трябвало да отговорят на същия въпрос. Един-единствен студент е посочил верния отговор. И това се случва в група, в която 52-ма от студентите са основно потребители на Apple, а 75 притежават продукт на компанията, пише obekti.bg, позовавайки се на PsyBlog.

Предполага се, че виждат логото множество пъти всеки ден: на компютъра, айпада или айфона си. И въпреки това не могат да го разпознаят измежду всички негови подобия.

„Имаше забележително несъответствие между увереността на участниците преди изчертаването на логото и справянето им със задачата – казва д-р Алан Кастел, един от авторите на изследването. – Паметта на хората, дори за изключително познати обекти, е много по-слаба, отколкото предполагат.“

Причината за това несъответствие е, че нашето съзнание се фокусира върху информацията, която е действително важна за нас, макар да не го осъзнаваме. Детайлите на едно корпоративно лого не са важни за нашето ежедневие. Паметта ни съхранява само „същественото“ от информацията, а не подробностите.

Можете лесно да различите логото на Apple от това на Windows, но ще бъде истинско предизвикателство да ги пресъздадете точно. Класическият пример, който дават авторите, е с формата и изображенията върху монетите. Интересно е обаче, че хората често не успяват да запомнят правилно местоположението на пожарогасители, които са виждали, макар че тези обекти се поставят на достатъчно видими места и са свързани с високо рискови ситуации.

Експлицитната памет е слаба и за други предмети, с които взаимодействаме всеки ден като клавиатури или калкулатори, телефони, бутони в асансьори и елементи от пътните знаци.  

Затова, ако чувствате, че паметта ви е слаба, вземете основния извод от изследването – това просто означава, че нещото, което не можете да си спомните, не е важно за вас.