Основният мотив за искането на оставките на тримата директори на БДЖ е лошата комуникация между тях. Това стана ясно от думите на министъра на транспорта Росен Желязков по време на брифинг в министерството, предаде агенция „Фокус“.

Той уточни, че оставките са подадени по негово искане, но отрече към момента да има имена за екипа, който ще поеме управлението на холдинга. По думите му решението дали ще приеме оставките на всеки от ръководството на БДЖ ще бъде взето другата седмица. Той отрече да е разговарял с представители на ДАНС по темата и уточни, че ще запознае подробно парламентарната комисия по транспорт със ситуацията в сряда. „Холдинг БДЖ е еднолично акционерно дружество със 100% държавно участие, като правата на едноличен собственик на капитала се управляват и осъществяват от министъра на транспорта. Холдинг БДЖ от своя страна е едноличен собственик на капитала на двете си дъщерни дружества – БДЖ-„Пътнически превози“ БДЖ-„Товарни превози“.

Министърът на транспорта назначава, тоест сключва договорите и прекратява договорите за управление с членовете на холдинга, които от своя страна избират управителите на дъщерните дружества. Тоест министърът няма пряко отношение към договорите за управление на едноличните дружества с ограничена отговорност“, уточни министърът.

В никакъв случай заявленията за предсрочно прекратяване на членовете на борда на директорите не е оценка за тяхната работа. По-скоро това е моето разбиране за отговорността на целия борд на директорите, която през следващите дни в колективен аспект ще преценя дали да уважа заедно или поотделно всяко едно от заявленията. Това каза министърът на транспорта Росен Желязков.

„Още с встъпването ми в длъжност приоритетната тема със състоянието и развитието на БДЖ взе основна част от моето внимание чрез информация, анализ и други средства за запознаване с текущото състояние и перспективите за развитие. На нарочна среща с ръководството на Холдинг БДЖ и управителите на дъщерните дружества бях запознат с текущото състояние на Български държавни железници - като цяло с текущите проекти във връзка с ремонтната дейност на подвижния състав, доставката на нови мотриси, ремонта на подвижен състави и други текущи въпроси, като бях уверен, че няма никакви към момента на провеждане на срещата индикации за проблеми в дружеството. С изключение на обичайните, свързани с процедурите по обществените поръчки за новите мотриси и ремонта на подвижния състав, и по точно различните процедури по обжалване”, обясни транспортният министър.

„Независимо от това на 24 октомври със своя заповед назначих одитен ангажимент от звеното за вътрешен одит на Министерството на транспорта в дъщерните дружества, които да проверят готовността за изпълнение на графика за движение на влаковете, да направят анализ на състоянието на подвижния състав и други проблеми, които биха могли да бъдат открити в рамките на одитната задача“, допълни той.

„Неясно за мен се появи в медийното пространство информация за доклади или доклад, който е свързан с проблеми в холдинга, депозиран от изпълнителния директор пред борда на директорите с твърдение за редица проблеми. И до настоящия момент аз не разполагам с текста на този доклад, като от публикации разбрах, че такъв е изпратен до мен, което не е така. И разбрах, че същият е изпратен до ДАНС, което днес в разговор с изпълнителния директор беше опровергано. Независимо от всичко за мен разглеждането на мениджмънта на холдинг БДЖ като колективен орган за управление, със съответните права и задължения, е предпоставка да преценя достоверността или недостоверността на изразеното от гледна точка на готовността на холдинга и дъщерните дружества за изпълнението на годишната задача с графика за движение на влаковете и точен прочит за текущото състояние на дружествата“, коментира министър Желязков.

„Както знаете процедурата за закупуване на новите мотрисни влакове е спряна. Чакам всеки момент КЗК да се произнесе по самата процедура, както и одитната задача, която е възложена от мен да хвърли по-голяма светлина“, отбеляза той.