Преди няколко дни БЛИЦ разкри, че фирми, свързани с избягалия в Сърбия бивш собственик на КТБ Цветан Василев, вече са започнали да режат за скрап цялото оборудване на „Русенска корабостроителница“.
Предприятието е едно от най-големите длъжници на КТБ с кредити от над 30 милиона лева, като движимите вещи са били заложени в полза на банката, както и цялото търговско предприятие. Оказва се обаче, че по измамна схема, стартирала още през 2011г. и довършена миналата година, Цветан Василев е успял да препродаде няколко пъти вземанията на банката на негови фирми.

Днес по случая изплуваха нови скандални обстоятелства.

Оказва се, че през месец май 2016 година тя е била отдадена под наем на фирма със същото име, но със седалище в град Ямбол за 2000 лева на месец и към нея се препращат приходите на завода.

Според синдика, назначен от КТБ, това представлява схема, която заобикаля закона и източва и малкото приходи на предприятието. В същото време днес ръководството на Русенската корабостроителница разпространи писмо до медиите, в което търси подкрепа от обществеността и държавата и настоява банката да остави завода да работи, става ясно от репортаж на БНТ.

Повече от две седмици катинарите висят върху вратите на Русенската корабостроителница, а на помощ вече са повикани синдикатите, областният управител на Русе и Съветът за тристранно сътрудничество, който ще заседава след два дни. В същото време обаче в писмо до медиите изпълнителният директор Митко Димитров за пореден път обвини банката-кредитор, че със запечатването на предприятието му отнема и малкия шанс да се изправи на крака и обрича работниците му на мизерия.
Митко Димитров – изпълнителен директор на „Русенска корабостроителница Запад“ – Русе: „Аз мисля, че е нормално от КТБ да кажат: не е нужно да затварят предприятието, не е нужно да запорират сметките, а да кажат: да се направи един план, и да кажат като се изкарат 1000 лева – 500 лева за КТБ, другите за оборотни и т.н.“

Оказва се обаче, че фирмата не е с вързани ръце. Договорът на наем между двете корабостроителници – русенската и ямболската – е от месец май 2016 година и позволява на ръководството да оперира с оборотни средства.
Росен Милошев – временен синдик от КТБ: „Схемата е много проста и елементарна, цялото предприятие Русенска корабостроителница е отдадено на Русенска корабостроителница АД град Ямбол за 2000 лева на месец и само за да разберете нищожността на тази цена, която е 48 хиляди лева на година, ще Ви кажа, че данъкът „сгради“ и таксата „смет“ на година са в размер на 97 хиляди лева.“

Целият договор с Русенската корабостроителница в град Ямбол е направен, за да заобикаля закона и да не плащат никакви задължения – нито публични задължения за осигуровки, нито ДДС, нито ток, нито вода, а тези неща се трупат на Русенската корабостроителница в Русе.
По тази схема, по която те го правят, едно дружество прибира приходите, а разходите остават за друго дружество и за неговите кредитори.
"Русенска корабостроителница Запад АД", тази в град Русе, в момента има 70 милиона лева задължения, но те нарастват с около 100 хиляди лева на месец, докато тя е запечатана и не работи. А в същото време трети месец нейните 102 работници очакват заплатите си и надежда за спасение.