Река Дунав достигна критично ниски нива по цялото си поречие и на места корабоплаването е спряло, съобщава BNT. В български води при Свищов има заседнал кораб вече от 3 седмици и екипажът му бедства. Заради ниското ниво круизни кораби са блокирани в Унгария, Австрия и Германия.

Нивото на Дунав по целия корабоплавателен път критично се понижава и прогнозата е да продължава да пада. Притоците в Горен Дунав също са маловодни, от 3 месеца не е имало валежи, няма и прогноза за дъжд и ситуацията с всеки изминал ден се усложнява. В българския участък има 16 прага.

Инж. Павлин Цонев - изп. директор на АППД: Като критичност може би приближаваме 2003 г. , тъй като вече при пегел Русе наблюдаваме стойност минус 11, което показва, че водните нива са почти метър под ниското корабоплавателно ниво. Това е характерно не само за българския участък.

Блокирано е корабоплаването в Горен Дунав. Русенска компания е прекратила екскурзиите на пасажерите си заради невъзможност плавателните съдове да се придвижват. А пътниците ще трябва да бъдат компенсирани за провалените круизи.

Инж. Павлин Цонев - изп. директор на АППД: Миналата седмица във Виена целият кей за пасажерски кораби беше затрупан от пасажерски кораби, които престояват и именно заради тези ниски водни стоежи и невъзможността да преминат участъка от Виена до Братислава. Такива проблеми има и в района на Вахау, където реката е свободно течаща.

Търговските кораби също трудно се придвижват. До заседналия при Свищов кораб може да се стигне само с лодка, за да се доставят провизии на екипажа. Заради ниското ниво само една от русенските търговски компании е правила ремонти на два от корабите си. Бави се превозването и на товарите.

Валентин Пашанов - ръководител отдел „Експлоатация на флота": Ние се опитваме да изпълняваме нашите търговски договори с цената на страшно много усилия и загуби някои път… Товарите са на поне 50% по-малки и самият транспорт става неефективен.

Според специалистите една от причините за маловодието, което периодично се наблюдава през последните 40 години, се дължи на икономическата дейност в района на реката.