Три са най-продаваните български продукти в Европа – биволска луканка, доспатска пъстърва и някои хлебни изделия, като българска баница. Това съобщи една от големите германски хранителни вериги, които оперират на българския пазар. Родни стоки за над 5 млн. лв. е реализирала компанията в своите магазини на Стария континент.

 „Приходите са от износа на 11 артикула на четирима производители.През миналата Коледа биволската луканка е била хит на пазарите в Германия и Ирландия, а през предстоящата има заявки за този продукт от още пет държави”, каза Милена Драгийска управител на компанията.

Друг артикул, който ще бъде предлаган в магазините на хранителната верига през 2018 г., са българските вина. Общо 131 000 бутилки вино на стойност 1.3 млн. лв. от 7 български доставчика са поръчани за пазарите в Словакия, Румъния, Полша и Великобритания.

Българските мармалади и конфитюри също се радват на силно търсене от западноевропейците. Една от българските фирми, производител на сладкото изкушение, изнася близо 50% от продукцията си.

„Годишно произвеждаме около 3000 тона. Изнасяме в държави като Япония, САЩ и Израел и доста от страните от ЕС. Да изместиш някой на рафта е постижение”, казва Георги Жеков пред факти.бг.

Той не пропусна да отбележи и основните предизвикателства пред сектора, в който работи. Едното от тях е, че все още сред част от производителите на плодове се среща неразбиране относно критериите за качество. „Съществува и елементът със субсидиите, който е много тежък. Хубаво е да има повече субсидии за производителите на плодове и зеленчуци”, допълва Жеков. Според него обаче, най-голям е проблемът с липсата на работна ръка, която да събира реколтата.