Жителите на София масово се оплакват от дупките по улиците и незаконното строителство, а в Бургас се жалят най-много от монополистите - електроразпределителните дружества, ВиК и мобилните оператори.

През 2017 година в кабинета на столичния обществен посредник Лилия Христова са постъпили 170 жалби и сигнали, става ясно от отчета й за миналата година. При 97% от тях са извършени проверки и са предприети съответните действия за решаване на проблемите. В сравнение с 2016 година оплакванията са намалели с 24 на сто, пише в. Монитор.

Проблем за софиянци си остава административното обслужване, както и неспазването на обществения ред и шума от заведенията. „Ветрилото на предмета на жалби и сигнали е много широко. Като се започне от лоша инфраструктура - необходимост от ремонт на тротоари и запълване на дупки по улиците, мине се през проблеми при обезщетяване на собственици на имоти и се стига до запитвания за приема в детски градини и първи клас“, обясни Христова. Тя уточни, че не всички писма, които получава, са жалби, част от тях са и запитвания за разрешаването на различни казуси. „Много често, когато гражданите се обръщат към обществения посредник, те не подават конкретна жалба, а искат информация как точно и какво да направят, защото не винаги районната администрация им дава достатъчно ясен и подробен отговор“, каза общественият посредник. 

Такъв е примерът със запитванията от чужбина. Миналата година е получен сигнал от българин, живеещ в Австралия, че е получил съобщение за дължими данъци за недвижим имот и пита какво да прави. „В писмото си той ни посочи, че не знае към кого да се обърне и ние му съдействахме какви са процедурите и какво се очаква от него“, заяви Христова. От Нова Зеландия пък са питали за възстановяване на собствеността върху одържавен преди години имот. Христова е категорична, че приносът на обществения посредник за повишаване на правната култура на гражданите и осигуряване на яснота, прозрачност и предвидимост, е важен фактор за създаване на доверие между гражданите, юридическите лица и администрацията.

Въпреки че населението на Бургас е значително по-малко от това на София, оказва се, че оплакванията в морския град са три пъти повече, отколкото в столицата. 586 жалби от граждани са постъпили при бургаския омбудсман Тодор Стамболиев през миналата година. Най-голям е броят на сигналите срещу монополистите - електроразпределителните дружества, ВиК и мобилните оператори. След тях в класацията се нареждат жалбите срещу частни съдебни изпълнители, следвани от оплаквания срещу съседи по Закона за етажната собственост. Според обществения посредник на Бургас поне половината от жалбоподателите са намерили решение на проблема си след неговата намеса.

В момента от 265 общини в страната едва в 13 има омбудсман. Големи градове като Варна, Русе и Велико Търново нямат обществен посредник. Шумен пък е една от първите общини, която въвежда института на омбудсмана още през 2004 година.

Днес пък, националният омбудсман Мая Манолова лансира идеята обществените защитници да се финансират от държавата.