Генералният директор на "Лукойл" Валентин Златев внесе яснота за идеята на БПГА за Закон за горивата. След края на днешната конференция "Стратегия на рафиниращата индустрия до 2050: преход за течните горива и възможности пред сектора", Златев отговори на въпросите на журналисти.
Валентин Златев: С цел карбонизиране на емисиите и на природата, така че ние мислим и търсим варианти – по какъв начин това да бъде достигнато. Няма магическа пръчка, няма вариант, при който с един замах това да се случи. Очевидно, че ще бъде дълъг процес, в който и рафинериите ще произвеждат по-технологични горива, и двигателите на колите ще стават все по-технологични, но в крайна сметка светът трябва да намери някаква алтернатива на горивата, произведени от нефт и това рано или късно ще се случи, но няма да е толкова бързо, колкото всички очакват.

Илиана Беновска: А какво ще стане със закона за горивата, г-н Златев, и дали ще успеете да преборите корупцията с него?
Валентин Златев: Дали ще успеем да преборим корупцията? Не се занимаваме ние с това нещо.
Илиана Беновска: Нали това е закон ...!?
Валентин Златев: Гледах по Вашите телевизии, че работи активно новата комисия от сутринта. Със сутрешните блокове показваха акции от вчера. Въпросът не е толкова към мене, колкото към депутатите, които са внесли този закон.

Илиана Беновска: И е във Ваша полза!

Валентин Златев: Имаме грешното разбиране, че този закон го внася или настоява да бъде внесен Българска петролна и газова асоциация и той е в наша полза, което не е съвсем така. Аз държа много ясно и точно да се разбере, че българската държава е партньор в нашия бизнес. Тя получава повече от 50% от приходите от продажба на горива – във вид на данъци, такси и така нататък. Тоест половината от цената, която всеки български гражданин плаща на бензиноколонката, за да си купи независимо дали е бензин или дизел, отива в държавния бюджет, така че българската държава е партньор в нашия бизнес и то значителен партньор. Това, че тя е решила, в крайна сметка, да събере данъците и приходите в бюджета си е доста похвално, защото иначе е плачевно да оглавяваме класациите за сива икономика и корупция в Европейския съюз.

Медия: Въпросът е, че срещу закона имаше сериозен отпор както от малки бензиностанции и земеделци, така и от тримата министри, които на комисия изпратиха позиция от типа: „Вижте, огледайте нещата, не сме съвсем сигурни, че не нарушаваме...”. Мислите ли, че ще мине, защото от години си говорим за подобен проект, който отлежава и защо е този отпор? Няма подкрепа на министрите.

Илиана Беновска: Да добавя само, ако не мине този закон – какво ще правите?

Валентин Златев: Аз ще започна отзад напред. Аз не съм съгласен, че министрите са отхвърлили този закон, тъй като в продължение на две години имаше работна група, сформирана със заповед на министър-председател Бойко Борисов, която работи текстовете на този закон и той е подписан от представители на всички министерства, съгласуван е, така че позиция, която заема другата е най-малкото нелогична. Вие сами разбирате, че ако конкретно цитирате Министерството на финансите, ако Агенция митници и Данъчната агенция си вършеха добре работата – нямаше да има нужда от този закон. Очевидно е, че има пропуски в държавата, очевидно е, както самото Министерство на финансите потвърждава, че почти един милиард не се събират годишно от акцизи и ДДС, че сивият сектор в нашия бранш е над 30%. Така че би трябвало да очакваме, че ще има някакъв отпор и сред тези служители. Без тяхно помощ и на някои от тях – това няма как да се случва. По отношение на зърнопроизводителите и селскостопанските производители – аз мисля, че ние проведохме няколко срещи.

Срещнахме се с депутатите, които внасят закона и сме постигнали един консенсус, който е добър и за тях и за представителите на бранша. Нещо повече, аз, със съжаление, констатирах, че голяма част от тях не бяха чели текстовете на закона и мисля, че това е преобладаващата дискусия. Говори се популистично, без да се познават текстовете на самия проектозакон. Напротив, бих казал, съвсем уверено, че този закон е писан в тяхна полза поради две причини. Досега българското законодателство не третира понятие, различно от понятието бензиностанция, тоест не се признават ведомствени бензиностанции, наличие на всякакви други обекти. Тоест, всеки един орган държавен, който би решил да се разправи с тях би могъл да ги затвори веднага. В новия закон се въвежда понятието „вътрешен обект”, който дава право на зърнопроизводителите и селскостопанските труженици да имат официално такива свои обекти. Разбира се те трябва да бъдат адресно регистрирани, по някакъв начин да си измерват горивата, които са в тях, иначе всичко това обезсмисля цялата тази идея. За малките селскостопански производители, до хиляда литра, един тон дневно – не се изискват никакви документи – нито за съхранение, нито за транспортировка, нито за движение. Така че общо взето не виждам по какъв начин това
нарушава техният интерес – напротив, мисля, че този закон е в тяхна полза.

Илиана Беновска: Но ако не мине закона за горивата...?
Валентин Златев: Сега, сами разбирате, че има и едни други представители...

Медия: Малките бензиностанции?
Валентин Златев
: Ами, пак не бих казал „малки” бензиностанции. Аз по-скоро бих ги разделил не на малки и големи, а на такива, които изпълняват разпоредбите на държавата, защото в момента по заповед Н-18 на Министерството на финансите – всичките трябва да бъдат оборудвани със съответните уреди. Тоест на такива, които плащат данъци и на такива, които не плащат данъци. Естествено ще има, и ние нямаме никаква илюзия, тежка съпротива в тази насока, защото говорим за една значителна сума пари, която се разпределя кеш някъде. Тя е тази, която поражда корупцията и естествено хората, живеещи от това нещо, ще оказват тежка съпротива.