Майка на дете с аутизъм сигнализира, че ръководството на столично училище я подтикнало да потърси друго училище за сина си първокласник, въпреки че детето е класирано единствено там, съобщава "Дарик".

В четвъртък, когато беше последният срок за записване на приетите в София първокласници, Надежда Данабашева сподели в социалните мрежи, че синът й Борис е приет в 32-ро училище, но след подаването на документите и записването му заместник-директорът Детелина Бояджиева я извикала в кабинета си и я посъветвала да го запише в друго училище. Майката била попитана защо е избрала точно това училище, разположено в центъра, а заместник-директорката посочила, че не е сигурна, дали ще го приеме. Пред Дарик заместник-директорът Детелина Бояджиева заяви, че разговорът е проведен след записването на детето и няма как да е показала колебание относно приема, а целта е била разпределяне на момчето в подходящата паралелка.

Борис е на осем години и е с диагноза аутизъм, със степен на увреждане над 90 процента. Майка му Надежда решава да го запише в първи клас и подава документи в няколко столични училища, включително в най-близките до дома им в квартал „Фондови жилища”. На първото класиране обаче момчето е прието единствено в 32-ро училище. Жената отива да го запише, но се оказва, че трябва да извади още един документ от нужните - бележка за завършена подготвителна група. Прави го в последния възможен момент и в последния ден от срока за записване подава документите.

След като документите са приети, Надежда се среща с психолога на училището, а на раздяла с нея я спира заместник-директорът Детелина Бояджиева. Пред нея и още двама души от педагогическия екип Надежда разказала какво може детето й и от какво ще има нужда. По думите й последвали няколко въпроса: „Защо в нашето училище, защото точно тук? Моят отговор беше, че защото само тук сме приети. Фразата беше: „Аз също не съм сигурна, че ще ви приема”.

Заместник-директорът Детелина Бояджиева обясни, че разговорът има за цел да изясни как майката вижда организацията на учебния процес за своето дете, което има нужда от чужда помощ. Този разговор се води с родителите на всяко дете със специални образователни потребности и на тази основа се взема решение в коя паралелка да бъде разпределено детето, каза Бояджиева: „Детето е записано. Аз не съм водила разговора преди това, за да кажа, че се колебая и няма да го запиша. Има комисия, нека да дойдат, нека да видят, нека да питат как стоят нещата. Аз заставам зад думите си, зад постъпката, зад всичко”. Въпреки че Борис вече е записан в 32-ро училище, майката Надежда търси други варианти за училища: „Не искам на хора, които нямат желание да работят с моето дете, аз да го натрапвам, защото това няма да е полезно за него. Така че, ние при всички положения ще търсим друго училище”.