Всяка четвърта гара у нас може да стане само спирка. Причината е, че за тях няма изпратени заявления за категоризация, а срокът за подаване на заявленията изтече в началото на месеца. В страната има 126 автогари, като документи за категоризация са внесени от 99, това сочи справка на Министерството на транспорта, пише "Монитор“.

От ведомството уточниха, че за останалите 27 автогари се очаква кметовете на населените места, в които се намират, да изпратят писма, в които да посочат какво ще се случва с обектите. Срокът за категоризиране на автогарите в страната е до 4 май 2017 година, като в момента тече процедура по определяне на групите за обектите, чиито собственици са подали заявления до тази дата, обясняват още от транспортното ведомство. Новият регламент за категоризация беше приет в края на миналата година, с него се въвежда правилото автогарите да бъдат разпределени в три групи.

В подадените заявления по-често собствениците не посочват конкретна категория, към която да се групира обектът. Точни желания са заявили управителите на само 13 обекта, от които 9 са заявили трета и 4 – втора група. По данни на Министерство на транспорта към края на миналата седмица са категоризирани едва 14 автогари. В първа категория за поставени Варненската, Юг - Русе и Софийската централна автогара. Втора категория са гарите в Добрич, Силистра, Тутракан, Търговище и Свиленград. Най-много обекта има в трета група. Там са автогарите „Младост“ във Варна, Тервел, Велинград, Пазарджик, Пещера и Елхово.

А преди да се определи съответната категория се проверка на място от предварително определена комисия и се попълва протокол от инспекцията. На база съставения документ и решението на комисията се изготвя заповед за определяне на категорията на съответната автогара, като екземпляр от нея се изпраща на собственика на автогарата, обясниха още отват още от ведомството.

С въвеждането на измененията се предвижда и промяна в тарифите, които превозвачите плащат на автогарите, за да ползват услугите им. Планира се за всяка категория да има пределни цени, които ще бъдат определяно по специална методика, утвърдена от министъра на транспорта По данни на ресорното ведомство е разработен е проект на методология, който предстои да бъде обсъден отново с представителите на браншови организации и впоследствие публикуван за обществено обсъждане.

От Националното сдружението на автобусните превозвачи са предложили тарифите да са 8 лв., 12 лв. и 15 лв., съответно за трета, втора и първа категория, каза Галя Топалова, председател на организацията. Тя обясни още, че в момента за голям автобус на софийската автогара се плаща по 18 лв. за едно влизане, а за малък тарифата е 12 лв. Топалова каза още, че подобни са цените и в други големи градове като Русе, Бургас и Варна, а на някои места са дори и по-високи. Очакванията на бранша са, че с въвеждането на категоризацията тарифите, които се събират от автогарите, ще станат по-справедливи. В момента какви такси ще се събират на даден обект се определя от собственика му.

Трябва да са с видеонаблюдение, СОТ и безжичен интернет

Видеонаблюдение, СОТ и безжичен интернет трябва да имат всички автогари според новите изисквания. Освен това всеки обект трябва да разполага със собствен сайт и работещ телефон, на който пътниците да получават актуална информация. С новите регламенти се повишават изискванията за осигуряване на достъпност и удобства за хората с увреждания и намалена подвижност, например наличието на подемна платформа или рампа за инвалидни колички става задължително за всички категории. Освен това навсякъде трябва да има и маркирано място за спиране и престой на автомобили, превозващи лица с намалена подвижност, а на автогарите първа категория трябва да имат и обучен персонал, който да помага при нужда.

Гишета за информация и продажба на билети също са задължителни, също и отделено място за съхранение на багаж. Във всяка автогара трябва да има и помещение за майки с деца.

В регламента има записани и точни параметри, на които трябва да отговаря чакалнята на всяка автогара, като за най-ниската 3–та категория тя трябва да е с 20 места за сядане и площта не по-малко от 40 кв. м. Автогарите от най-висок клас трябва да са поне 100 кв. м, на които да има поставени 50 места за сядане.