Кметът Иван Тотев затрупа с обещания за пари и внимание пловдивските творци. Добрите дни за културата под тепетата обаче ще се случат в следващия мандат. На среща с представителите на гилдиите и институциите градоначалникът смело анонсира двойно и тройно увеличение на средствата за културния календар през 2020 и 2021 година. Той пропусна да спомене, че тогава бюджетът ще се осигурява от администрацията на следващия кмет и ще одобрява от друг състав на Общинския съвет, пише "Марица".

Тази година за културни събития са заделени 1,75 млн. лв., което означава, че занапред трябва да бъде между 3,5 и 5,2 млн. лв. В тази сума са включени и близо 3 млн. лв., които градът получи от фондация „Мелина Меркури“ за организирането на инициативата Европейска столица на културата.

Кметът заяви, че задачата е да се осигури устойчивост и развитие на културата в града, след като приключи Европейската столица на културата. Той допълни, че в бъдеще няма да има толкова чуждестранни и национални проекти, а средствата този път ще отиват за инициативи на пловдивските творци.

В момента има разминаване - големите проекти са с хоризонти от няколко години поред, а финансирането им е година за година.

Тотев постави и въпроса за бъдещето на ОФ „Пловдив 2019“ след края на годината. Фондацията е натрупала огромен брой международни партньорства, умения и опит и затова трябва да се реши дали и в какъв вид ще продължи своята работа.

Интересна идея в това отношение анонсира писателят Александър Секулов. Той предложи да се създаде информационна банка, в която да се пазят международните контакти на фондацията. За да има развитие, а не всичко да се разпилее, както стана след 1999 г.

Директорът на Езиковата гимназия Николай Радев предложи фондация „Пловдив 2019” да продължи да съществува и след ЕСК.

Само че да се занимава с големите културни проекти и да се самофинансира. Как точно ще стане това, все още не е ясно.

Кметът обеща за пореден път, че в близките месеци ще бъдат завършени новата галерия на Дружеството на пловдивските художници на „Гладстон“ и Детмаг „Снежанка“. „Ще бъдат отворени и други обществени културни пространства. Трябва да помислим как общинските и държавните институти да не пречат на частните галерии и зали, а да си взаимодействат и допълват“, коментира Тотев.
Той призна, че не разполага с готов план за устойчивото развитие и се надява стратегията да бъде изработена на поредица от срещи с културните дейци. Те ще бъдат всеки месец, ако кметът не забрави и това свое обещание, както стана с приемния му ден за фенове на Локо Пд, с които щеше да се вижда всеки понеделник.

Красимир Линков, директор на Градската художествена галерия: Трябва персонал за новата изложбена зала в Детмаг

Ако поемем и новата галерия на мястото на сегашния Детмаг „Снежанка”, ще станем твърде голяма институция. Аз предлагам за нея да се създаде друга институция, която да се занимава само с изложбена дейност. За новата изложбена зала трябва да имаме и нов голям персонал. Става въпрос за 1000 кв. м площ. Ние не абдикираме, но новата галерия е изключително голяма - там може да се оформят три отделни пространства.
Емил Миразчиев, шеф на фондация „Изкуството днес”: Не чухме и дума за Гарнизонна фурна
Не бе спомената и дума за бъдещето на Гарнизонна фурна. Говорихме много за пречките в законите и че не може да се направи дългосрочно планиране. Аз предложих това да се вкара в Министерството на културата и се оказа, че там няма пречки. Работа ден за ден не води до резултати. Ако имаш 5-годишен съпорт от страна на общината, ти можеш да направиш нещо. Ако си се доказал -продължаваш напред, ако не ​- отпадаш.

Александър Секулов, писател: Да не разпиляваме контактите на „Пловдив 2019”
Предложих да се използват контактите на фондация „Пловдив 2019” като информационна банка от други институции. Големи фестивали, артисти и събития се договарят 3-4 години по-рано. И никой няма гаранции, че няма да се смени конюнктурата за това време. Това може да се промени с общинско решение.

Липсата на дебат досега ни правеше изолирани. Аз съм свидетел как предишната фондация от 1999 година бе оставена да загине и се разпиля точно за 3 месеца. А тогава ние бяхме на прага да станем град, който членува в Световната театрална олимпиада. Не ми се струва правилно да се потроши такъв ресурс като „Пловдив 2019”, както не ми се вижда правилно те да са толкова затворени и самодостатъчни.