Колко мръсен е въздухът, който дишаме, и какво ще предприеме държавата? През зимния сезон нивото на замърсяване многократно се увеличава, докато в пролетно-летния сезон почти липсва превишаване на нормите. Тази сутрин в София всички замърсители са били под допустимата норма, показа проверка, пише bTV, в една от измервателните станции в София, която следи за качеството на въздуха.

Най-често завишени стойности в столицата се измерват в „Павлово”, „Хиподрума”, „Дружба”, „Надежда”. В страната най-много замърсяване има във Видин. Добрите примери пък са Добрич, Девня, Пирдоп, в които няма превишаване на допустимите норми. 14 000 автомобила се регистрират в София само за месец. Направен експеримент със замерване с газ анализатори на кола на около 20 г.

Оказа се, че въглеродният оксид е доста над нормите. На празен ход автомобилът трябва да отчита 0,5, а уредът показа 1,47, което означава, че на автомобила трябва да се монтира катализатор.   

Зам.-кметът по транспорта на София Евгени Крусев обясни, че Столичната община е поела ангажимент да се закупят газанализатори за нуждите на КАТ, които ще бъдат предоставени на пътните полицаи с цел те да извършват повече и по-качествени проверки.

Уредите ще са най-модерните, тогава ще установим колко ще струва. Парите ще са изцяло за сметка на Столична община и са осигурени, отбеляза Крусев.

Ето и мерките на Столичната община срещу замърсения въздух: без стари автомобили, безплатен градски транспорт, миене на улици и нови велоалеи.

В Бургас една мобилна и четири стационарни станции мерят чистотата на въздуха. Подвижната се позиционира обикновено край натоварени кръстовища.

Според група бургазлии обаче общинската станция не обхваща всички опасни замърсители във въздуха, който дишаме - например формалдехид. Затова търсят  начин да закупят по-модерни устройства и да ги поставят край промишлените предприятия в града. 

"Например за март има 18 дни със замърсяване с фини прахови частици, като в някои дни това е три пъти над допустимата норма. Колите са целите покрити с едни такива лепкави капки, които даже трудно се чисти и на автомивка", коментира Стефан Петров от Организацията за защита на българските граждани.

Заради многото оплаквания екоинспекцията е наложила предписания на един от големите замърсители. Ако не ги изпълни, операторът ще трябва да спре производството си.

Пловдивчани нерядко се оплакват от проблеми с дишането. През януари във втория по големина български град бяха отчетени рекордни нива на замърсеност на въздуха – четири път над нормата.

Оказва се обаче, че не автомобилите са основният замърсител на атмосферата, а печките на твърдо гориво. Затова и високите нива на замърсяване на въздуха имат сезонен характер.

"През март месец имаме осем превишения на нормите, а през април – само едно превишение”, заяви доц. Стефан Шилев, директор на РИОСВ-Пловдив.

Преди броени дни община Пловдив спечели 95 хиляди лева финансиране от еврофондовете, с които ще бъде изработена програма за драстично ограничаване на замърсяването на въздуха до 2028 година.

Проблемите с чистотата на въздуха в Русе са от години. След хлорните обгазявания през 80-те русенци са много чувствителни към темата. В последно време отново има обществено недоволство заради неприятни миризми от промишлени източници, които предизвикаха и серия от протести.

Хроничните замърсявания от прахови частици, автомобилни газове и промишлени производства влияят негативно върху здравето.

„Повече се увеличават алергичните заболявания, бронхиалната астма, при малките деца едно по-остро субхронично протичане на някои заболявания”, посочи д-р Христо Метев, пулмолог.

Три пункта за наблюдение следят показателите на въздуха в Русе. Превишение има единствено на фините прахови частици през зимата заради битовото отопление. Източникът на неприятните миризми обаче трудно се установява.

След като преди седмица градът отново беше обгазен, русенци подготвят общоградски протест в Деня на детето 1 юни.