Представители на школите за подготовка на водачи искат да се промени методиката за провеждане на практически изпит, защото тя е морално остаряла. Това коментираха пред „Монитор“ председателят на Съюза на преподавателите на авто-мото подготовка Йонко Иванов и Красимир Георгиев, председател на Асоциацията на автомобилистите в България. Според експертът трябва да има ясни критерии за оценка, както и да се систематизират грешки. По думите на Иванов в методиката съществуват доста неща, които могат да доведат до некоректно отношение към курсиста.

Има стотици жалби и сигнали срещу начина, по който се провежда практически изпит, зави Георгиев. И обясни, че сред тях има за неправилно поставяне на оценки и нарушение на методиката, като становището по тях винаги е, че няма данни за нарушение.

Нещо което трябва да се промени е например, когато има неправилно паркирани автомобили, които пречат на движението, а разделителната линия е непрекъсната се прави нарушение и при преминаването и при възпрепятстването на движението на други коли. Освен това в момента практическият изпит е с продължителност 25 мин., докато преди време е бил 10, а броят на грешки за положителен резултат се запазват на 9. Пречка създават и липсата на маркировки и знаци, както и недобрата организация на движението, обясни Иванов. И допълни, че в такива моменти курсистите се чудят как да реагират. От бранша твърдят още, че и камерите, които са поставени в автомобилите за проследяване на изпита не вършат работа.

Предложили сме въвеждане и използване на одобрени маршрути за провеждане на практическия изпит, каза Красимир Георгиев. И уточни, че трасетата са много, но по този начин ще се избегне възможността да се минава по маршрути, при които се знае, че се допускат много грешки, за да се скъса курсиста.

Според Иванов трябва да се променят учебните програми и системата за обучения, която не е актуална. По думите му трябва да има видеоклипове и да се научат кандидат-водачите да реагират в дадена ситуация и да посочват конкретните опасности. Той посочи, че трябва да се уеднаквят критериите и броя на наказателните точки.

Георгиев коментира още, че провеждането на изпитите не трябва прави от ИА „Автомобилна администрация“, а от организации, които не са държавни, както е в други европейски държави.