Предложихме проект за инвестиционен разход, който беше разгледан и на Министерски съвет, и от парламента, и считам, че целта на този проект е придобиване на нов боен самолет, но не само. В конкретния случай ние говорим вече и за оръжейна система. Или както някои я наричат боен авиационен комплекс, като летателният апарат, или самолетът е част от нея.

Т.е. е самолетът е важна и съществена част от самия комплекс, но в него влизат и въоръжение, и други крипто и класифицирани системи, които правят самолета, съвместим с НАТО, и не на последно място въоръжение, логистично оборудване и средства, които придават на самата система автономност. Това обяви ръководителят на българските Военновъздушни сили генерал-майор Цанко Стойков в предаването „Офанзива с Любо Огнянов” по Канал 3, като по този начин коментира и дали е правилен изборът да се водят преговори със САЩ за закупуването именно на Ф-16 като нов боен самолет за българската авиация.

"Затова е важно да се разбере, че модернизацията чрез придобиване на този проект е жизненонеобходима за българските ВВС, бик казал и че е малко закъсняла", продължи Стойков. 

Той е категоричен и че това е правилен избор за българските ВВС.

„Имал съм възможност да летя на Ф-16, не на този блок, а на друга модификация – системата наистина е надеждна, боеспособна, може да изпълнява мисии въздух-въздух и въздух-земя, такива, каквито ги получаваме в цялостния пакет, който се предлага от държавата. Така че считам за правилен избор, избор, който наистина ще повиши бойните способности на България за един много дълъг период”, заяви ген.-майор Стойков.

Относно протичането на преговорите той обясни, че България първо трябва да изпрати писмо до САЩ с искане за придобиването на самолета и въоръжението за него, след което е нужно одобрение от Конгреса. След това, съобразно процедурите в САЩ, от тяхна страна се изпраща ново писмо, на което за период от 120 дни България трябва да отговори. Именно това писмо ще бъде основата на договора между двете страни и в него ще бъдат уточнени цените, сроковете за доставка и подробностите по въоръжение, системи и т.н.

„Ако се доверим на това, което САЩ декларираха, че могат да доставят първите самолети през 2022 г., можем да направим предположението, че това е периодът, в който ние ще получим първите самолети – т.е., периодът е 3 години”, изтъкна Стойков по отношение на доставката на първите изтребители.

Относно обучение на българските пилоти той поясни, че по принцип то се извършва в САЩ, въпреки че съществуват летателни центрове в Гърция, Турция и в други държави в Европа. По думите му обучението, както на летци, така и на техници трябва да бъде завършено преди доставката на самолетите.

Може ли обаче България да охранява небето си през този период до 2022 г.

„Българските ВВС ще изпълняват своите задачи по охрана на въздушното пространство на България и на НАТО, както и досега със съществуващите МиГ-29, за които бяха сключени 3 договора през миналата година – за доставка на агрегати, за ремонт на двигатели. И това ще даде възможност те да бъдат експлоатирани до края на техния жизнен цикъл.

МиГ-29 и Су-25 ще бъдат ремонтирани. Очаква се жизненият цикъл на МиГ-29 да приключи през 2029-2030 г., а на Су-25 след извършване на този ремонт, който предстои, да бъде повече от 10 години, считано може би от 2020 г., когато се очаква да бъдат доставени първите ремонтирани Су-25”, допълни шефът на Военновъздушните ни сили.

Чисто технически, връщайки се на темата за Ф-16, Стойков изтъкна и голямото предимство на Ф-16 пред останалите оферти, а именно „Грипен” и „Юрофайтър”, а именно радарът.

„Радарът е 5-о поколение. На другите им са по-стари. Те разполагат с механичен радар, който има по-ограничени възможност от фазираната радарна решетка или антена на Ф-16, която дава възможности за работа по въздушни цели или земни, или морски, едновременно. Да ги открива, проследява или въздейства върху тях. Ф-16 притежава възможности за работа с високо точни управляеми ракети и бомби по малки подвижни земни и морски цели и същевременно да въздейства по въздушни цели. Радарът е по-надежден със своите технологични новости и по този начин превъзхожда останалите”, коментира генерал-майорът.

„Летателният ресурс като часове е доста повече от „Грипен” и „Юрофайтър”, но тук по-важното е опитът и еволюцията, която са достигнали с последната модификация Блок 60 и Блок 70, който се предлага на нас. Статистически са използвали опита и практиката на всичките 4600 произведени самолета досега и са инкорпорирани всички забележки, недостатъци, които са отстранени, а всички технологични новости са налице, така че самолетът наистина си заслужава”, категоричен бе Цанко Стойков.

Той потвърди, че Ф-16 идва с въоръжение и необходимите системи, а за „Грипен” трябва да се купува въоръжението допълнителни и съответно трябва да се водят преговори с трети държави. Поясни, че и ако е изборът е бил „Грипен”, то той е щял да бъде доставен само с едно оръдие и то на бойния самолет, а за учебнобойния е без никакво въоръжение и че е трябвало да се сключват тепърва нови международни договори, за да се набавят въоръжение и съответните системи за него.

Защо обаче България не може да закупи руски самолети?

„Това е интересен въпрос. Има много мнения, но аз ще отговоря като летец. Всеки един самолет, включително и руски, може да бъде направен съвместим със страните от НАТО. Но от геополитическа гледна точка си мисля, че на този етап това е невъзможно. Никоя страна няма да се съгласи да даде своите системи и въоръжения да бъдат поставени на руски самолет. От тази гледна точка, считам, че е невъзможно. Иначе считам, че технологично не представлява абсолютно никаква трудност”, заяви Стойков.

Той коментира и твърденията, че не е необходимо да се закупуват нови самолети, а просто трябва да се увеличат зенитно-ракетните комплекси, които да охраняват въздушното ни пространство.

„Наистина зенитните комплекси и особено тези от типа на С-300 или „Пейтриът” са много ефективни. С много големи възможности за осигуряване на противовъздушната отбрана на една страна. Но аз считам, че задачите, които изпълнява изтребителната авиация са съвсем различни и със зенитно-ракетни комплекси не можем да носим дежурства по еър полисинг, най-малкото”, каза ръководителят на ВВС.

Ген.-майор Стойков изтъкна и че по негово мнение планираните 16 самолета, които трябва да бъдат закупени, лично според него като професионалист, не са достатъчно.

„Но като имаме предвид, че по време на първия етап на доставка, а и част от втория, ще експлоатираме и наличните самолети, то ще имаме задоволително количество от изтребители и щурмови самолети, които да осигуряват авиационната поддръжка на другите видове въоръжени сили. Но като цяло считам, че след втория етап и след особено на завършване на жизнения цикъл на руските самолети, ще е необходима преценка, в зависимост от средата на сигурност, дали не е необходимо да увелчим броя с още една ескадрила. Това по принцип е оптималният вариант”, заяви той.

В заключение Стойков си призна, че поне малко ще завижда на младите си колеги, които ще имат възможност да летят на Ф-16 блок 70. И бе категоричен, че няма амбиции да бъде президент.