24 електронни магазина за продажба на автомобилни гуми в рамките на тематична кампания е проверила Комисията за защита на потребителите. В 13 случая са съставени актове за различни нарушения. Това съобщи председателят на КЗП Димитър Маргаритов в сутрешния блок на БНТ.

„Не са нарушения, които биха могли да изкривят пазара. Става въпрос за погрешно или непълно предоставяне на информацията, която е задължителна за всеки онлайн магазин. Тя е важна и макар че повечето потребители я знаят преди да са отворили въпросния сайт, все пак всеки онлайн търговец е длъжен да спазва закона”, коментира Маргаритов. Той посочи, че едно от основните констатирани несъответствия са липсата на напомняне на потребителите за правото им на отказ от онлайн покупката в 14-дневен срок.

„Търговецът е длъжен в електронния си магазин да обяви, че клиентите му ще могат да упражнят това право, попълвайки формуляр, за да стане по-бързо и лесно връщането на парите”, добави председателят на КЗП. Друго нарушение е липсата на информация за алтернативно решаване на възникнал спор между потребителя и търговеца по повод покупката. „От няколко години много активно, включително и в онлайн среда се развиват способите за алтернативно решаване на спорове – т.нар. помирителни комисии. Има онлайн платформа, която съдейства на потребителите това да става по-бързо и лесно, когато говорим за трансгранични потребителски спорове. И тази информация трябва да е налична във всички електронни магазини”, разясни Маргаритов. Преди края на зимата и началото на пролетта председателят на КЗП коментира и сезонните намаления.

„Най-важното от гледна точка на търговците, които провеждат такива кампании, е да не подвеждат потребителите, че намалението е по-голямо, отколкото е действително”, настоя той и изтъкна, че процентът на намалението следва да се изчисли от последната цена, на която стоката е продавана поне 30 дни. „Затова тези „намаления в намаленията” понякога са некоректни. Когато търговецът Ви каже, че нещо е на 70% намаление, след като преди това е било на 20% и сега му е добавил още 30%, това не е истина”, каза още Маргаритов.

По думите му в Интернет средата има търговци, които правят опити да вдигнат цената непосредствено преди кампанията, за да обявят впоследствие по-голяма „отстъпка”. Но според него потребителите изграждат култура да следят динамиката на пазара и да улавят подобни опити за нелоялна търговска практика. На въпрос на водещия по повод нови мобилни приложения за поръчване на таксита срещу бакшиш за шофьора в пиковите часове и празничните дни, с които работят таксиметрови компании, Маргаритов бе категоричен, че Комисията ще провери случая за евентуално наличие на нелоялна практика.

„Тъй като говорим за приложение, наречено „бакшиш”, вече си обясняваме и защо таксиметровият превоз е получил това нарицателно наименование от своите клиенти, понякога съвсем справедливо ядосани от отказа на водачите да приемат поръчката”, коментира той. Маргаритов добави, че бакшишът не е забранен от законодателната уредба, но НАП би трябвало да разсъждават, ако се осъществява такъв трансфер на парични средства, без това да е отбелязано някъде, дали не се дължи нещо на фиска.

„От потребителска страна биха могли да се договарят условия и когато двете страни си стиснат ръцете, те приемат да се реализира някаква сделка. Но от друга страна, таксиметровите услуги имат фиксирани цени, които са обявени по съответен начин и такова задължение съществува за всички таксиметрови превозвачи, дори има понякога условия на максимални тарифи, над които не би могло да се осъществява тази услуга и тук евентуално може да е нелоялната практика”, отбеляза председателят на КЗП.