Всички асансьори в пловдивските блокове трябваше да бъдат съоръжени с така нареченото разговорно устройство в кабината до декември миналата година. Самата наредба за безопасност е от 2014 г. До края на 2016-а всички трябваше да го имат. Аварийното устройство изпраща на всеки 72 часа есемеси до поддържащите фирми за състоянието на асансьорите. Другата функция на тези джаджи е в случай на авария човекът в затруднение да може да се свърже с дежурния техник и да бъде измъкнат. Докъде стигнахме и колко културно си служим с устройствата?

В момента 90 % от асансьорите в държавните учреждения и 80 % в жилищните кооперации са оборудвани с аварийни устройства. До края на годината такива паник бутони ще имат всички сгради. Такава е оценката на специалистите от пловдивските сервизи. Само допреди 6 месеца близо 80 % от асансьорите в блоковете у нас трябваше да бъдат спрени, защото нямаха тази директна връзка с техника, който ги обслужва, пише "Марица".

В началото на годината всички 16. и 19. етажни блокове на ул. "Борба" събираха подписка против алармата в асансьора. И мечтаеха наредбата за задължителните бутони да се изгуби някъде в бъдещето, както често става у нас. В единия от блоковете дори се похвалиха, че са купили най-евтината аларма, за която още в магазина им казали, че е "боклук". Но пък спестили пари. 

Въпросните устройства са едни от малкото утвърдени технически джаджи, които този път ще минат без задължителната китайска електроника. „Какъв е този национален нихилизъм! Българските фирми са в пълна кондиция да произведат такива смарт устройства. И двама-трима от тези производители са пловдивски фирми. И качеството им е много високо”, казва Светлозар Кумчев от фирма ФИЛЦБОР. 

Той обаче оценява наредбата за задължителните асансьорни системи за бърза връзка като излишна. „За мен това беше едно ненужно инвестиране на средства. В момента хората се разхождат с по 1-2 телефона в джоба. За какво бяха нужни тези алармени устройства? Това е напълно излишен харч”, смята той. 

Колегата му Румен Попов от „Листрейд” е на противоположното мнение. „Хората не са длъжни да ходят да си хвърлят боклука с джиесем в джоба. А ако човекът, който е заседнал е от друг блок и не знае аварийния телефон?”, пита той. Според него на разговорните устройства в асансьора трябва да се гледа като на смяната на водопроводните тръби. „За тях всеки вход инвестира по 4-5 хил. лева. Тук говорим за влагане на 200-300 лева, което не е по-маловажно. В цяла Европа има такива алармени бутони”, припомня Румен Попов. 

Монтажът на едно устройство отнема от 2-3 часа до 2 дни. „Има такива, които и след 2 дни не стават - асансьорите са толкова стари”, разказва техникът Жоро Симеонов. 

Устройствата трябва сами да изпращат на всеки 72 часа SMS до сервиза, че машината е в работещо състояние и няма технически проблеми. В началото много входове работиха с SMS-и с предплатени карти. И е имало случаи, когато домоупровителите на блоковете не знаят, че те са са изчерпани. Това обезсмисляше цялата аварийна система, разказват пловдивски професионални домоуправители. 

Сега проблемът е решен с купуването на платени месечни карти. „Ние сме избрали такива устройства, които са наистина умни. Те не могат да се активират и да ни изпратят сигнал, защото някой се чувства самотен и реши да поговори по разговорното устройство. Те ни изпращат сигнал до таблет само когато наистина установят повреда”, обяснява Светлозар Кумчев. За месец устройството трябва да изпрати до техника 10 SMS-а и това не натоварва сметките на нито един вход с асансьор. 

Не във всички блокове устройствата са чак толкова „смарт”, че се включват само при истинска авария. “Клиент ми позвъни в 3 часа през нощта. Не защото бе заседнал, а за да ми съобщи, че крушката в кабината е изгоряла”, разказа друг техник от сервиз. Негови колеги се оплакват, че масово ги викат в късните часове, за да вадят ключовете, паднали в дупката на асансьора. “Това е масово явление - някой се връща пийнал вкъщи, отваря вратата на асансьора и връзката с ключове пада в дупката между етажа и платформата. От тази дупка съм вадил всичко, което може да се намери в една дамска чанта - лични, кредитни карти и цели портфейли. Всичко, което човек изважда малко преди да се прибере у дома, може да потъне там”, разказва техникът Румен Попов. Според колегите му най-често ги викат приказливите пловдивски дами, който обожават да си говорят по комшийски в коридора на етажа. И докато тече този задушевен разговор държат вратата на асансьора отворена. Викали са ме няколко пъти хора, които, докато бабите пляскат мухабет, са на първия етаж и чакат понякога десетки минути да дойде асансьор. След това ни се обаждат, че е развален. Докато отидем, сладката съседска приказка е свършила и машината си действа 

  Саморемонтът е като самолечението 

Случаите на саморемонт са най-опасни, смятат техниците. Наскоро луксозен асансьор с плъзгащи се врати от скъпа пловдивска кооперация заседнал. Човекът в него е сигнализирал веднага по говорилката.  След това решил да се освободи сам. И докато техникът дойде, мъжът е започнал да напъва плъзгащата се врата и е успял някак да я отвори. Излязъл е от кабината, но е развалил важна част от електрониката , която сега ще плаща целия блок. 

Кой извършва надзора 

Държавната агенция по метрология и технически надзор (ДАМТН) проверява дали блоковете имат разговорни устройства за спешни случаи. При установена липса първо ще се дава гратисен период за монтиране, а при повторно нарушение ще се начислява глоба на асансьорните техници и на входа. От агенцията подчертават, че времето за реакция от сервиза при натискане на аварийния бутон по стандарт е до час. В Пловдив то е доста съкратено и обикновено става само за 15-20 минути.

 
Какво вадят техниците от асансьорните шахти в Пловдив
Какво вадят техниците от асансьорните шахти в Пловдив