През вековете главата на Йоан Кръстител се нарежда на най-високото място в списъка на най-търсените реликви в християнството. Вярва се, че еврейският проповедник и пророк, почитан като един от най-ранните християнски светии, е проправил пътя за далечния си братовчед, Исус, когото Йоан е кръстил в река Йордан, пише History.com.



Според всичките четири канонични евангелия от Новия Завет, както и разказът на еврейския историк Йосиф, Йоан Кръстител бил убит по заповед на местен владетел някъде преди разпъването на Исус. Евангелието твърди, че царят го е обезглавил, а главата му била донесена на поднос. Но никой не дава никаква представа за това къде е отишла главата на Йоан Кръстител - или останалите части от тялото му.

"Това е нещо, което има връзка с библейските легенди", казва Робърт Каргил, асистент по класически и религиозни изследвания в Университета на Айова и редактор на Библейската археология. "По всяко време, когато не се споменава конкретно какво се е случило с нечие тяло, тя се поддава на всякакви традиции за това къде би могла да бъде."

Историята на Йоан Кръстител идва от Новия Завет, особено от Евангелията (Матей, Марк, Лука и Йоан), както и от творбата на Йосиф Флавий „Евреите на евреите“. След като живее аскетичен живот в пустинята, Йоан се появява в долната част на Йордания, проповядва за скорошното пришествие на Божия съд и призовава последователите си да се покаят за греховете си и да бъдат кръстени в подготовката за идващия Месия.

Подготвителното послание на Йоан Кръстител привлякло стотици, може би хиляди, последователи от Ерусалим и Юдея. Той дал да се разбере, че самият той не е Месия и е предсказал идването на Исус: „който е по-силен от мен, чиито сандали не съм достоен да нося“ (Матей 3:11).

Много религиозни учени са съгласни, че последващото кръщение на Исус в река Йордан, описано в три от евангелията (Матей, Марк и Лука) и с редица други канонични и не-канонични източници, е почти сигурно историческо събитие. Археологическият обект в Ал-Махтас, Йордания (идентифициран като библейския „Витания отвъд Йордания“), се разглежда като място за кръщение от края на ранната римска епоха. Повечето християнски деноминации разглеждат кръщението на Исус като основен крайъгълен камък и основа за християнския ритуал на кръщението, оцелял през вековете.
През 2010 г. български археолози обявиха, че са намерили реликварий, съдържащ редица кости в руините на средновековен манастир на Свети Иван (или „Св. Йоан”), черноморски остров край южното крайбрежие на България. Тъй като по-късен манастир на острова е бил посветен на Йоан Кръстител, изследователите предположили, че това вероятно са останките на светеца, сочещи към малка кутия от пясъчник, намираща се заедно с реликвария, написана на гръцки: „Боже, спаси слугата си Тома. 24 юни.

Радиовъглеродното датиране и генетичното тестване по-късно разкриха, че костите, намерени на Свети Иван, принадлежали на човек, който е живял в сегашния Близък изток през първия век след Христа, което го прави възможно да бъде Йоан Кръстител - въпреки че няма начин да ги докаже като такива.



В крайна сметка конкуриращите се претенции към главата на Йоан Кръстител (и други части на тялото) могат да кажат по-малко за историята, отколкото за трайната сила на реликви, свързани с живота и служението на Исус. Подобно на Торинската плащеница или Светия Граал, главата на Йоан Кръстител е придобила митичен, по-голям от живота статус през вековете, поради значението на пророка в историята на Христос.

„Винаги е имало такова убеждение, че ако можете просто да докоснете обект, свързан с Исус, то това поне може да помогне за потвърждаване на вярата“, обяснява Каргил.  И в най-добрия случай може да стане  чудо.

Превод: БЛИЦ