Здравословното състояние на патриарха на българската популярна песен - маестро Тончо Русев, се е влошило сериозно, научи ексклузивно репортер на „ШОУ“. Бургаският композитор не се чувствал никак добре в последните седмици, не излизал от къщи – хем от неразположение, хем защото не може. От миналото лято Русев стана последовател на паневритмията на Дънов, която в началото му се отразяваше сравнително добре, но вече и тя не дава ефект. Сериозните проблеми започнаха още със загубата на най-близкия му приятел и другар – поета Евтим Евтимов, който почина през юни 2016 г.
Авторът на десетки български хитове е под вещите грижи на съпругата си и любимата му внучка. И макар двете да полагат огромни усилия и старание за здравословното състояние на композитора, годините си казват думата. Освен с придвижването Русев има проблеми и с говора. Хранел се слабо и малко, което допълнително отнема от малкото му останали сили.

В последните години маестрото влоши отношенията си и с голямата Лили Иванова, което също се отрази зле на състоянието му. Според него конфликт помежду им няма, поне не и от негова страна. Но е очевидно, че Лили Иванова не уважава никого около себе си, в това число и него, въпреки че той е автор на едни от най-големите й хитове. Точно заради липсата на каквото и да е уважение от страна на певицата самият той й е обиден. Тончо Русев коментира още, че въпреки различията в характерите им няма да предприема мерки да забрани на Лили да изпълнява песните му. Защото въпреки надменното си поведение Лили Иванова е коректна към него и си плаща за всяко изпълнение на негова песен. Припомняме ви, че именно песните, чийто автор е Тончо Русев, превърнаха Лили Иванова в звезда. Сред тях са обичаните „Ти сън ли си“, „Панаири“ и „Не всичко е пари, приятелю“.

Още една причина за разклатена психика, нерви и отразяване върху здравето имаше Тончо Русев наскоро. Шлагерният композитор бе 

огорчен от 
поредните 
клевети по 
негов адрес


Бургазлията опроверга писанията от документалния сборник “Държавна сигурност и българското музикално изкуство”. Там са поместени сведения на агент Чавдар, според които Русев в продължение на години е контролирал основно музикалния шоу бизнес у нас. “Прочетох написаното, но в него няма и капка истина! Никога не съм бил агент, никога не съм се занимавал с подобни подмолни неща. Цял живот съм работил като композитор, създал съм толкова песни, че не мога сам да ги преброя. Не съм бил в никакви комисии, за да контролирам каквото и да било” - споделя прочутият композитор. Според агент Чавдар Русев е имал връзки, чрез които е 

определял кои 
песни да се 
пускат 


по Радио София и по колко пъти. Близките му отношения с главния музикален редактор Лиляна Цонева са му позволявали абсолютен контрол. Според документите в сборника Русев е отбелязвал още песните, които се излъчват, и правел скандали, ако някои парчета не са пускани достатъчно. “Не се чувствам обиден, по-скоро огорчен, че така са лъгали някога за мен, но категорично отричам подобна информация! Искам да се опровергае всичко това, защото по никакъв начин не е вярно!”, отсича още композиторът. Тончо Русев е категоричен, че никога не е бил близък с толкова влиятелни хора и не се е опитвал да манипулира по какъвто и да било начин родния музикален бизнес по онова време. Въведението на сборника съобщава, че то е част от документалната поредица “Из архивите на ДС” на комисията за разкриване на документите. При проучване на архивните материали, съхранявани в централизирания архив на комисията, е установено, че над 90% от документите, свързани с музикалното изкуство в България, са унищожени. Архивните материали са подредени хронологично и са структурирани в два тематични раздела: дейността на Държавна сигурност в развитието на музикално-сценичното изкуство в България, който включва опера и балет, и Държавна сигурност и Съюзът на музикалните дейци с подраздели Софийска държавна филхармония и естрадна и танцова музика. “От информацията, поместена в архивните материали, може да се направи изводът, че опитите за политизиране и идеологизиране на музикалното изкуство в България по време на комунизма се превръщат в сериозна пречка за развитието на това изкуство вътре в страната”, съобщава още сборникът.

Жената до маестро Русев от години стои в сянка. Съпругата му Елена не е музикант, обаче обича много музиката - и симфоничната, и операта. Тя е първата слушателка на песните му. Обикновено не го хвали, много е критична. Първи слушатели са и дъщеря му Албена, която е пианистка, и внучката Елена, която е влюбена в произведенията на дядо си и дори поддържа официалната му страница във фейсбук.


Лили и Тончо в добрите стари времена


Примата му забранила да работи с нейни колеги 

Патриархът на българската забавна музика акад. Тончо Русев твърди, че това, което Лили Иванова е написала за него в биографичната си книга, е пълна лъжа. “Чудя се за какво го е написала, но няма нищо по-лошо от остаряващ естраден певец, особено ако е решил да се прави на тийнейджър. Вече въобще не й обръщам внимание, нито й отговарям на интервютата. Смятам, че е достойна позиция”, споделя маестрото. Той разказва също, че е написал на Лили много песни, хубаво изпети от нея, но повече с нея не желае да има никакви творчески контакти. “И човешки контакти не искам да имам с нея. Не съм й забранил да пее песните ми, защото те не са виновни, че ние нямаме добри отношения с нея. Те са си самостоятелни птици и трябва да летят непрекъснато. А и те са на публиката, а не на композитора или на певеца”, обяснява маестрото. Всеизвестен факт е, че в най-силните си творчески години Лили бележи успех след успех с шлагерите на Русев. Тандемът до такава степен се стикова, че кубратската легенда започва люто да ревнува маестрото и му забранява да пише за когото и да е друг. До момента, в който отношенията им се влошават. 

Стоян ПЕТКОВ