Ако в последните дни сте влизали във Фейсбук, шансовете са, че сте били подложени на натиск от приятели или от самата социална мрежа да се включите в „10-годишното предизвикателство“ – растяща тенденция хората да публикуват снимки от днес и от 2009 година. 

Като всяко друго такова предизвикателство, то е по-скоро оправдание всички зарибени по социалните мрежи да публикуват още една своя снимка, за да получат удовлетворение от поредната редица лайкове и коментари и отчаян опит да докажат на света, че животът им определено е бил по-смислен от постоянното седене във Фейсбук.

Но един автор и експерт в сферата на компютърните технологии има различен и някак плашещ поглед върху това събитие. Кейт О‘Нийл публикува конспиративното си, полу-саркастично, но и някак логично мнение, че идеята зад 10-годишното предизвикателство е да учи новите алгоритми на компанията за лицево разпознаване, предава zerohedge.

„Преди 10 години най-вероятно щях да публикувам снимка за предизвикателството. Днес се чудя дали това всъщност не е тренира алгоритмите за лицево разпознаване да могат да преценят как човешкото лице се променя с времето“, пише в туийт О‘Нийл.

Тя има опит в сферата на човеко-центричната дигитална трансформация на света – резултат от 20-годишния и опит като предприемач, занимаващ се с иновации, маркетинг и стратегия. Твърдението й е, че ако някой има желание да „обучи“ изкуствения си интелект на това как се променя човека с годините, подобна инициатива в най-голямата социална мрежа е най-лесния начин.

Разбира се има и контра аргумент, че Фейсбук така или иначе разполага със снимките ви, което би направило предизвикателството безсмислено, но тук има проблем – фотосите в повечето случаи са подредени в нехронологичен ред, а някои от тях дори не са релевантни към самите потребители.





Така специално подбраните снимки от самите участници в социалната мрежа влизат в употреба – лесно и елегантно решение на хаоса.

Фейсбук разбира се отрича. Пред Wired те твърдят, че „...това е потребителско предизвикателство, което стана популярно. Ние не сме стартирали тази тенденция и в нея се използват снимки, които така или иначе вече са в мрежата. Фейсбук не печели нищо от това (освен да ни напомня за странните модни тенденции на 2009 г.) Припомняме, че потребителите ни могат да включат или изключат лицевото разпознаване когато пожелаят“.

Разбира се идеята, че информацията се използва с “нечестни“ причини не е доказана и към момента все още е в графата „теория на конспирацията“. Но ключов пункт от публикацията на О‘Нийл не е – Хората са най-богатия източник на информация за по-голямата част от технологиите, които постепенно завладяват света.

Източник: Флагман