Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество обясниха защо привикват Лозан Панов. Припомняме, че както БЛИЦ писа председателят на ВКС Лозан Панов бе възроптал, че е недопустимо да бъде призоваван в качеството си на председател на съд. Оказва се обаче, е той е викан в лично качество. 


Г-н Лозан Панов е поканен в Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество (КПКОНПИ) за вземане на обяснения във връзка с ревизионен акт от Националната агенция по приходите (НАП) на базата на законовите правомощия на Комисията да прави проверка за потенциални корупционни действия на лица, заемащи висши държавни длъжности. Г-н Панов е поканен в лично качество, на служебния му адрес, съгласно разпоредбите на процесуалните закони.

В правомощията на КПКОНПИ е да взема обяснения от граждани във връзка с противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобито имущество. Това е предвидено както в чл.104, ал.1, т.5 (противодействие на корупцията), така и в чл.114, ал.2, т.2 (незаконно придобито имущество) от Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество (ЗПКОНПИ). При осъществяване на тези правомощия на Комисията, законът не прави разграничение в служебното качество на гражданите. Нещо повече, ЗПКОНПИ изрично посочва, че КПКОНПИ е органът, който разследва потенциално корупционно поведение на лицата, заемащи висши държавни длъжности, изредени в чл.6, ал.1 и председателят на ВКС е упоменат на първо място в т.7 на посочената алинея.

Както става ясно от чл.6, ал.2, по отношение на магистратите ЗПКОНПИ прави разграничение на органа, пред когото те подават декларации за имущество и който прави проверки за конфликт на интереси, но не и по отношение на проверките за корупционно поведение. На базата на тези разпоредби до момента органите на КПКОНПИ са вземали обяснения от магистрати.

КПКОНПИ смята за неприемливо самоидентифицирането на един магистрат с цялата съдебна власт и използването на институцията, която представлява като основание да се постави извън закона. Разделението на властите означава ненамеса от една власт в работата на друга, а не недосегаемост на представител на една от властите." пишат от КПКОНПИ.