Един от приоритетите ми като министър е развитието и задържането на младите преподаватели във висшите училища, заяви днес министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на заседание на Съвета на ректорите в Пловдив.

По думите му това трябва да се случи паралелно с промяната на модела на финансиране на висшите училища, в контекста на управлението им, както и на реформите, които Министерството на образованието и науката прави в тази сфера. Това е една от мерките, чрез които младите преподаватели ще бъдат задържани по-дълго в българската образователна система.

Министър Вълчев посочи, че останалите му приоритети в сферата на висшето образование ще бъдат свързани със стратегическите предизвикателства, пред които са изправени висшите училища - преструктуриране и адаптиране на системата към работа с по-малко студенти и към промените в пазара на труда. Той поиска до края на октомври университетските ръководства да изготвят своя визия за развитие през следващите 10-15 г.

Министърът обясни, че значителното намаление на студенти в последните три години изправя висшите училища пред предизвикателството да намерят и развият най-добрите си направления. „Университетите трябва да оптимизират профилите си, да се съсредоточат върху професионалните си направления с най-висока оценка за качество и най-голяма реализация на пазара на труда. Системата ще се адаптира за работа с по-малко студенти“, заяви Красимир Вълчев и допълни, че не е задължително да се закриват университети. Почти всички имат силни професионални направления, чиито кадри са традиционно търсени от работодателите. В същото време всички висши училища в последните 20 г. са започнали да обучават по неприсъщи за тях специалности.

Председателят на Съвета на ректорите проф. Любен Тотев изрази благодарност към министъра, че е отворен за съвместна работа по проблемите на висшето образование. Министър Вълчев пък увери, че ще продължи диалога с ректорите по реформите, свързани със Стратегията за развитие на висшето образование и Закона за развитие на академичния състав.