При разнообразие на учебници имаме по-голям риск от грешки или дискусионни текстове. Изпратих писмо до всички училища да не приемат подаръци от издателствата. 

Това заяви от парламентарната трибуна образователният министър Красимир Вълчев в отговор на въпрос за реда за оценяване и одобряване на познавателните книжки, учебници и учебни комплекти. 

Въпросът бе зададен от депутатите Веска Ненчева, Донка Симеонова, Таско Ерменков и Кольо Йорданов.
 

Отменихме действащата наредба, за да спестим излишна работа. Нямаме увереност, че тази наредба ще доведе до желаните резултати, призна Вълчев.

Той припомни, че в началото на 2017 г. за два месеца има две промени на наредбата за оценяване на учебници и това е довело до изготвяне на нов проект на наредба №6, в която се въвежда специална глава.

По време на отговора стана ясно, че се подготвят промени и за олекотяване на ученическите раници. Учебниците с голям обем да бъдат разделени на две части. За 8-и клас могат да внасят само един вариант на учебници.

Вторият етап е за оценка на пригодността на всички, които преподават съответната дисциплина, каза образователният министър и призна, че трудно може да се оцени ефективността на тази процедура. Предизвикателство е да подобрим готовността. За това бяха направени тези промени, допълни Вълчев.

Според депутата Симеонова съдържанието на учебниците трябва да отговаря на учебната програма и да е съобразено с възрастовите особености на учениците. Тя заяви, че освен тежки и обемни текстовете в учебниците понякога са неразбираеми и за родителите. Същевременно съвпадането на периода, когато се оценяват учебниците с ваканциите и отпуските на учителите, е било предизвикателство към оценителите да преглеждат по 4-5 учебника на ден.

От представените 258 проекта само два са получили оценка неприложим. Под въпрос е колко е ефективна тази процедура. Колеги предлагат това да е изборът на процедура, по който учителите ще преподават. Благодарим на учителите, каза Симеонова.

Според образователния министър Красимир Вълчев е необходимо да се поддържа постоянен контакт с директорите. Процедурата за оценяване на предлаганите учебници разчита на множеството участници в системата. Ако имаме учебник, оценяван от МОН, ще бъде по-обективна процедурата, допълни Вълчев.