Над 170 000 удостоверения за дължими данъци ще могат да се издават автоматизирано и няма да се налага ходене в офис на НАП. Още от ноември миналата година НАП осигурява възможност за предоставяне по служебен път на удостоверение за наличие или липса на задължения на административните органи и възложители на обществени поръчки, предава Канал 3.

Достъп до тази електронна услуга ще бъде предоставен от приходната администрация и на банкови институции, нотариуси и общински власти. В момента представяне на удостоверение за наличие или липса на задължения към НАП се изисква от 97 нормативни акта, като документите се предават на обществени и частни организации.

При участие в обществени поръчки и получаване на кредит, НАП издава близо 400 000 годишно удостоверения за дължими данъци.

Тази административна тежест може изцяло да бъде премахната след въвеждането на новия модел, чрез който банкови институции, нотариуси и общини ще могат да изискват и получават удостоверенията директно чрез електронните услуги на НАП, без да се налага да ангажират гражданите с набавянето на документите.

От НАП допълват, че предстоят срещи с представителните организации на банките, на общинските власти и нотариусите, за да се уточнят техническите параметри на обмена на информация.