На 26 декември 1943 г. в морски бой на 300 км. северно от нос Нордкап в Норвегия кораби от британския ВМФ потопяват немския линеен кораб „Шарнхорст”. Счита се, че този бой е най-северният в историята (72° с.ш.). По това време там е полярна нощ и от 18 ноември до 24 януари слънцето изобщо не изгрява.
През втората половина на 1943 г. британското Адмиралтейство отстъпва на молбите на руснаците и от 1 ноември възобновява арктическите конвои до Архангелск и Мурманск. До 5 декември без проблеми минават 3 източни и 2 западни конвоя.<br /> <br /> На 19 декември адмирал Дьониц съобщава на Хитлер, че &bdquo;Шарнхорст&ldquo; ще атакува следващия конвой, минаващ през Баренцово море, заедно с 4-та флотилия ескадрени миноносци. След двудневни дискусии Хитлер разрешава операцията (операция Остфронт - &bdquo;Източен фронт&quot;), давайки последен шанс на надводните кораби да се докажат.<br /> <br /> Временно командващият съединението контраадмирал Ерих Бей на 22 декември получава заповед да премине в бойна готовност. За командира на &bdquo;Шарнхорст&ldquo; капитан I ранг Фриц Хинце, назначен на поста на 13 октомври, това ще е първото излизане в морето на новата длъжност.<br /> <br /> На 22 декември конвой JW-55B (отплавал на 20 декември от Лох Ю) е забелязан от немската авиация на 400 мили западно от норвежкото пристанище Тромсьо. Конвоят се състои от 19 транспортни кораба и танкера и е ескортиран от 10 ескадрени миноносеца, 4 корвети и 3 миночистача, както и от Съединение 2 (линеен кораб &bdquo;Херцогът на Йорк&ldquo;, лек крайцер &bdquo;Ямайка&ldquo; и 4 миноносеца.<br /> <br /> По същото време от СССР потегля конвой RA-55A, съпровождан от 10 миноносеца, 3 корвети и миночистач. Към него се присъединява и Съединение 1 (тежък крайцер &bdquo;Норфолк&ldquo; и леките &bdquo;Белфаст&ldquo; и &bdquo;Шефилд.<br /> <br /> На 25 декември конвой JW-55B отново е забелязан от разузнавателен самолет, този път северно от Норвегия и със сигурност се разбира, че се насочва към руските пристанища.<br /> <br /> Адмирал Дьониц изпраща съобщение на контраадмирал Ерих Бей да пристъпи към изпълнение на операция &bdquo;Остфронт&ldquo;.<br /> <br /> Немското съединение (&bdquo;Шарнхорст&ldquo; и 5 миноносеца) излиза от Лангфиорд още същата вечер.<br /> <br /> В 7:15 ч. на 26 декември немската ескадра се намира на предполагаемото място, където се очаква да премине конвоят. В 7:55 ч. Бей дава заповед на ескадрените миноносци да започнат издирване на JW-55B.<br /> <br /> В същото време адмирал Фрейзър, информиран, че немската ескадра е излязла от Норвегия, решава да отреже пътя ѝ назад. Вицеадмирал Бърнет трябва да разположи своето съединение на предполагаемия път на &bdquo;Шарнхорст&ldquo;.<br /> <br /> От своя страна командващият съветския Северен флот адмирал Головко дава заповед подводниците Л-20, К-21 и С-102 да започнат издирване на немския крайцер в района на нос Нордкап, а бреговата авиация да е в бойна готовност. Около нищо неподозиращия &bdquo;Шарнхорст&ldquo;, който е изгубил контакт със своята флотилия миноносци, се събират многократно превъзхождащи го сили.<br /> <br /> В 8:30 ч. радарите на &bdquo;Норфолк&ldquo; и на &bdquo;Белфаст&ldquo; откриват немския кораб на разстояние 30 500 метра. Трите крейсера на Съединение 1 вземат курс на сближение със &bdquo;Шарнхорст&ldquo;, който е с изключен радар.<br /> <br /> В 9:21 ч. наблюдателите на &bdquo;Шефилд&ldquo; виждат немския кораб от дистанция 11 000 метра, а 3 минути след това &bdquo;Белфаст&ldquo; изстрелва от 8600 метра осветителни снаряди, за да освети немския кораб в полярната нощ, последван след минута от бронебойните снаряди на другите два британски крайцера.<br /> <br /> Първият залп на &bdquo;Норфолк&ldquo; пада на 500 метра от левия борд на &bdquo;Шарнхорст&ldquo;, който отвръща с огън, а после се отдалечава със скорост 30 възела. В течение на близо 20-минутната престрелка немският кораб не уцелва нито един път, докато самия той е ударен от три 203-мм снаряда. Вторият снаряд попада в носовите далекомери и засипва с осколки прислугата на носовата зенитна артилерия. Унищожена е антената на носовия радар, а осколки попадат в приемната каюта на радарната станция и убиват целия персонал.<br /> <br /> Корабът донякъде &bdquo;ослепява&quot;, тъй като кърмовият радар е разположен по-ниско от унищожения радар на носа и има ограничен ъгъл на действие. Това означава, че артилеристите на &bdquo;Шарнхорст&ldquo; трябва да се прицелват само по отблясъците от противниковите оръдия. Това е трудно, тъй като &bdquo;Белфаст&ldquo; и &bdquo;Шефилд&ldquo; използват нов вид барут без пламък. Англичаните използват и артилерийски радари, докато немският кораб все още има предимство в скорост и оръдейна мощ.<br /> <br /> Опитвайки се да излезе от боя &bdquo;Шарнхорст&ldquo; няколко пъти сменя курса и имайки предимство в скоростта от 4-6 възела, започва да се отдалечава. Английските крайцери не могат да развият повече от 24 възела в разразяващата се снежна буря и започват да следват &bdquo;Шарнхорст&ldquo; с радарите си.<br /> <br /> Бей, вярвайки, че се е отървал от преследвачите, праща заповед до миноносците си да увеличат скоростта до 25 възела в търсене на конвоя. Самият &bdquo;Шарнхорст&ldquo; се опитва да заобиколи преследвачите си, също търсейки транспортните съдове.<br /> <br /> В 12 ч. &bdquo;Белфаст&ldquo; възобновява радарния контакт с немския крайцер, приближаващ към конвоя, а 5 минути по-късно това прави и &bdquo;Шефилд&ldquo; от дистанция 24 500 метра. Малко след това и &bdquo;Шарнхорст&ldquo; открива английските кораби с кърмовия си радар, а после и визуално, когато англичаните пускат осветителни снаряди. Линейният крайцер открива скорострелен огън с оръдията от носовите си кули, изменя курса си и започва да се отдалечава.<br /> <br /> &bdquo;Шарнхорст&ldquo; взема курс на югоизток, очевидно възнамерявайки да се прибере в базата си. Немските миноносци, продължаващи да търсят конвоя, също получават заповед от Бей да се прибират в Норвегия. Отсъствието им във финалната фаза на боя е решаващо - те биха могли да откриват своевременно противника, да отразяват торпедни атаки, а и самите те са заплаха със своите 150-мм оръдия и по 8 торпедни апарата. Липсата на тактическо взаимодействие с миноносците се оказва фатална за &bdquo;Шарнхорст&quot;.<br /> <br /> Контраадмирал Бей смята, че няма да има повече неприятности с англичаните. На екипажа е сервиран обяд, но бойната готовност се запазва. Кърмовият радар е изключен, за да не издава местонахождението им.<br /> <br /> Бей изпраща радиограма до щаба на групата с предполагаемото време на завръщане в базата. Той не знае, че отива направо към Съединение 2, направлявано по радиото от крайцерите на Бърнет, които следват немския линкор в продължение на 3 часа.<br /> <br /> В 16:17 ч. радарът на &bdquo;Херцогът на Йорк&ldquo; открива немския кораб от разстояние 41 500 метра. Дистанцията бързо намалява и британският кораб прехваща целта от разстояние 27 200 метра. Адмирал Фрейзър изпраща съобщение на &bdquo;Белфаст&ldquo; да освети немците, а на своите миноносци - да са готови за торпедна атака. &bdquo;Херцогът на Йорк&ldquo; и &bdquo;Ямайка&ldquo; застават така, че да могат да използват и кърмовите си кули. Така английският линеен кораб насочва всичките си оръдия от главния калибър (десет броя 356-милиметрови) срещу &bdquo;Шарнхорст&ldquo;.<br /> <br /> Немският кораб е добре осветен с осветителни снаряди. Англичаните с удивление виждат, че оръдията на &bdquo;Шарнхорст&ldquo; са в походно положение - немците са напълно изненадани от срещата и не са подготвени за бой.<br /> <br /> В 16:50 ч. &bdquo;Херцог на Йорк&ldquo; изстрелва залпове с оръдията от главния калибър, две минути след това същото прави и &bdquo;Ямайка&ldquo; от 12 000 метра. Немският кораб е уцелен от третия залп на &bdquo;Ямайка&quot;.<br /> <br /> Въпреки че е изненадан, немският крейсер бързо отговаря на стрелбата - още при първите осветителни снаряди той успява да изстреля ответен огън. Виждайки обаче, че няма шанс срещу английските кораби, контраадмирал Бей обръща на север, увеличавайки скоростта.<br /> <br /> Снаряд 356-мм от &bdquo;Херцога на Йорк&ldquo; удря самолетния хангар на &bdquo;Шарнхорст&ldquo;, пробивайки първо горната палуба, но пожарът бързо е потушен. Самият &bdquo;Шарнхорст&ldquo; уцелва два пъти &bdquo;Херцога на Йорк&ldquo;, но неговите снаряди не успяват да нанесат големи щети на дебелата броня на линейния кораб.<br /> <br /> Тези попадения не намалят скоростта на немския крайцер. Британците обаче го следват като глутница от двете страни.<br /> <br /> В 18 ч. разстоянието вече е близо 18 000 метра и на по-бързия поне с 3 възела немски крайцер се надяват да успеят да избягат. Бей праща ново съобщение, че &bdquo;Шарнхорст&ldquo; се е измъкнал напред.<br /> <br /> В 18:24 ч. и &bdquo;Йоркски херцог&ldquo; прекратява стрелбата при дистанция 19 500 метра (след 52 изстреляни залпа и най-малко 13 точни попадения). Никой на английския линкор обаче не подозира, че един от най-последните снаряди на &bdquo;Херцога&ldquo; е улучил тежко &bdquo;Шарнхорст&ldquo; - снарядът попада в десния борд на крейсера, пробива 45-милиметровия брониран пояс и оръдейната палуба, рикошира надлъжно на 80-милиметра дебелата броня на бронираната палуба и се взривява в котелно отделение №1.<br /> <br /> На немския кораб отначало мислят, че това е торпедно попадение - толкова е силна експлозията. Скъсани са много паропроводи от намиращите се там четири котли. Осколките пробиват двойното дъно на кораба и отделението е наводнено до половината. Скоростта веднага пада до 10 възела - към турбините не може да бъде подадена пара от тези котли. Бързо са предприети мерки и скоро главният инженер капитан III ранг Ото Кьониг докладва, че може да увеличи скоростта до 22 възела.<br /> <br /> Артилерийският двубой се води вече близо 90 минути и &bdquo;Шарнхорст&ldquo; е получил значителни повреди. Надстройката е разбита на много места от осколки, а има и доста разрушения от преки попадения на 152-мм, 203-мм и 356-мм снаряди. Избухват пожари, често съпровождани със взривове. В тези условия екипажът продължава да действа квалифицирано и спокойно. Разрушени са почти всички батареи и торпедни апарати на левия борд. Торпедният офицер Йохан Вибелхоф работи до последно с апаратите, успявайки да изстреля 2 торпеда, а трето блокира в тръбата и експлодира.<br /> <br /> Контраадмирал Ерих Бей разбира след съдбоносното попадение в котлите, че краят е близо и изпраща последното си съобщение: &bdquo;Ще се бием до последния снаряд&ldquo;.<br /> <br /> Междувременно в 18:40 ч. адмирал Фрейзър сигнализира на Бърнет, че не вижда смисъл да продължава преследването на по-бързия &bdquo;Шарнхорст&ldquo; и дава заповед &bdquo;Херцог на Йорк&ldquo; да поеме курс на юг, съпровождайки конвоя. В този момент му докладват, че немският крайцер губи скорост и той отменя заповедта. Все още опасявайки се &bdquo;Шарнхорст&ldquo; да не се изплъзне, Фрейзър нарежда на ескадрените миноносци да извършат торпедна атака. От изстреляните общо 28 торпеда четири удрят целта - всичките са с 340-килограмов заряд.<br /> <br /> Скоростта на &bdquo;Шарнхорст&ldquo; пада до 12 възела и сега &bdquo;Херцог на Йорк&ldquo; се приближава на &quot;пистолетен&quot; изстрел за 356-мм си оръдия - разстоянието помежду им е 9100 метра. Немският крейсер е заобиколен от всичките 13 британски бойни кораба. По същото време командирът на кораба капитан Хинце започва да унищожава секретните документи.<br /> <br /> Скоростта на &bdquo;Шарнхорст&ldquo; до 10 възела, продължават да го засипват снаряди и торпеда. Заради дима е невъзможно да се определят попаденията. В 19:30 ч. капитан Хинце дава заповед за напускане на кораба - &bdquo;Шарнхорст&ldquo; е силно наклонен надясно и се върти в кръг със скорост от 3 възела. Стреля само една батарея с две 150-мм оръдия, но и тя спира.<br /> <br /> Тези попадения вече нямат голям ефект - &bdquo;Шарнхорст&ldquo; гази дълбоко заради наводнените отсеци и всичките торпеда попадат в главния броневи пояс. Крайцерът спира на място, обвит в гъст дим, през който не може да се види нищо - не помагат нито прожекторите, нито изстреляните осветителни снаряди. Вижда се само зарево от силен пожар и се долавят глухи експлозии.<br /> <br /> В 19:45 ч. се чува последен силен взрив (вероятно от погребите на носовите кули) и носът на кораба потъва под водата с въртящи се във въздуха винтове. &bdquo;Шарнхорст&ldquo; потъва бързо, като известно време под водата се долавят експлозии.<br /> <br /> &bdquo;Мачлес&ldquo; и &bdquo;Скорпион&ldquo; започват да прибират оцелелите от ледените води (първия спасява 6, а втория 30). Изглежда контраадмарал Бей и капитан Хинце са дали спасителните си жилетки на кадети на борда на &bdquo;Шарнхорст&ldquo;. Хинце и старши офицерът капитан II ранг Ернст Доминик са видени във водата от борда на &bdquo;Скорпион&ldquo;, но Хинце умира, преди да се приближат до него. Доминик въпреки, че успява да се хване за хвърленото въже, не успява да се качи на кораба - издърпват го мъртъв.<br /> <br /> От 1968 души екипаж се спасяват само 36, но няма нито един офицер - с най-висок чин е унтерофицер Вили Годе. Англичаните губят 18 човека - 7 на &bdquo;Норфолк&ldquo; и 11 на &bdquo;Сомарез&ldquo;.<br /> <br /> По време на битката по &bdquo;Шарнхорст&ldquo; са изстреляни повече от 2000 снаряда &ndash; като 446 от тях са 356-милиметрови от &bdquo;Херцога на Йорк&rdquo;. Пуснати са 55 торпеда, 11 от тях улучват германския линкор със сигурност.<br /> <br /> Адмирал Фрейзър е поразен от действията на немския екипаж. По-късно вечерта, на разбора след сражението, той казва на офицерите си: &quot;Господа, битката със &quot;Шарнхорст&quot; завърши с победа за нас. Надявам се, че ако на някокого от вас някога му се наложи да води кораб в бой с многократно превъзхождащ го противник, ще командва кораба си така доблестно, както бе командван &quot;Шарнхорст&quot; днес&ldquo;.<br /> <br /> На връщане от Мурманск, когато &bdquo;Херцог на Йорк&rdquo; минава над мястото на потъване на немския крейсер, адмиралът заповядва във водата да бъде хвърлен венец.<br /> <br /> Старши артилерийският офицер капитан III ранг Валтер Бреденбройкер и торпедният офицер Йохан Вибелхоф са наградени посмъртно със златен Германски кръст.<br /> <br /> Линкорът &bdquo;Шарнхорст&ldquo; е последният кораб в германския флот, предприел настъпателни бойни действия. Неговата гибел слага край на заплахата от немските надводни кораби и сериозно влошава положението на германците в Норвегия.<br /> <br /> <strong><em>/По материали в интернет/</em></strong><br /> &nbsp;