Стотици милиона са задълженията в туризма. Според експерти между 100 и 150 милиона си дължат едни на други туроператори, хотелиери, превозвачи и доставчици на храни и услуги. Точната сума обаче не би могла да се уточни, не само защото варира във всеки един момент, а и защото играчите в бизнеса крият данните, пише "Труд".

Тези средства обаче изкривяват пазара, категорични са представители на сектора. Така ако един хотелиер или туроператор иска да получава пари предварително за работата си, той е поставен в неравностойно положение спрямо конкуренцията, която е склонна да получава парите си с месеци закъснение, разясниха експерти. Това е и една от причините големи играчи да завличат всеки сезон партньорите си, тъй като при банкрут изгарят именно тези забавени разплащания.

Практиката е всяко лято разплащателният сезон в туризма да се удължава. Докато само преди 10 години големите туроператори плащаха в срок до 2 седмици след настаняване на туристите, сега масово хотелите получават последните плащания за отминалия летен сезон през декември. Така се оказва, че родните малки хотели кредитират огромни чуждестранни конгломерати. Отделно са склонни да свалят цените за големите компании, които резервират голяма част от стаите в хотелите им.

Това е и причината понякога почивка в България, купена през голям туроператор в чужбина, да излиза по-скъпо отколкото резервирана у нас. Хотелите са изправени до стената и принудени да получават парите си със закъснение, защото ако не го направят губят гарантираните си клиенти.

В същото време туристите обичайно предплащат ваканцията си с месеци по-рано. Част от туроператорите всъщност разполагат с парите на клиентите си в рамките на година и оперират с тях. Така посредниците между клиента и доставчика на услугата реално получават безлихвени заеми и предварителни плащания с обещание за бъдещ продукт за потребителите си. В същото време задълженията от туроператори към хотелиери се мултиплицират по веригата. С различен период на забавяне получават парите си доставчици на храна, на ток и превозвачи.