В България годишно стават по няколко хиляди катастрофи и никой водач не е застрахован от подобна неприятност. Когато щетите от сблъсъка са само счупени фарове, огънати калници и други материални щети, автомобилистите попълват двустранен констативен протокол (ДКП).

С редица законодателни промени бе отменено задължението на КАТ да посещава местопроизшествието при леки ПТП-та, като по този начин на виновния не му се отнемат контролни точки от талона.

От 1 март тази година при удостоверяване на събития с ДКП (Двустранен констативен протокол) НЕ СЕ уведомява "Пътна полиция". Ако имате каско, обърнете внимание какво пише в полицата. Възможно е в условията да се съдържа изрично изискване да уведомите застрахователя си.

Двустранен констативен протокол се попълва, когато:

 

• Няма пострадали или убити хора;
• В ПТП-то участват само две превозни средства;
• Освен двете превозни средства, няма друго увредено имущество;
• Двамата участници имат съгласие за вината и обстоятелствата, свързани с ПТП;
• Двете превозни средства са в състояние да се движат на собствен ход след произшествието;
• Двамата водачи не са употребили алкохол или упойващи вещества;
• Двата автомобила са с български регистрационни номера.
Във всички останали случаи се уведомява КАТ, който трябва да посети местопроизшествието и съответно да издаде протокол за ПТП!
Преди да пристъпите към попълването на бланките е важно да уточните още:
• Имат ли двата автомобила сключена застраховка „Гражнадска отговорност” (и каско);
• Имат ли водачите всички свои лични документи, както и на колите си;
• Имат ли водачите бланка за ДКП. Тази бланка следва да я получите при сключването на ГО от вашия застраховател. Освен това застрахователните компании са длъжни да публикуват примерна бланка в своя сайт, така че автомобилистите да могат да си я принтират.
Запомнете следните изисквания:
• Протоколът се попълва на мястото на катастрофата;
• Попълват се всички нужни полета. Информацията трябва да е коректна и да отговаря на обстоятелствата.
• Пише се четливо, без грешки и корекции. Поправките могат да станат причина да не ви се изплати обезщетение. Вместо да драскате, попълнете нова бланка;
• Двамата участници са длъжни да си предоставят взаимно данните от застраховката „Гражданска отговорност” и от шофьорските книжки; После трябва да подпишат протоколите.

Какви данни се попълват в ДКП?

Данните за МПС-то, управлявано от водача, виновен за катастрофата, се попълват в сектор „Превозно средство А” (това е синята вертикална колона вляво). А на другия водач – в сектор „Превозно средство Б” (вдясно). Трябва много внимателно и точно да запишете всички изискуеми данни – дата, час и място на ПТП-то, за МПС, за застрахователя, за водача и т.н. В т. 8 се попълва данните от застрахователните полици. Много е важно да намерите свидетел – неговите данни и телефон се записват в т. 5.

В централната вертикална част на протокола (т. 12) се описват обстоятелствата, при които е възникнало ПТП-то. Посочени са 17 квадратчета, а вие трябва да отбележите, само тези, които отговарят на конкретната ситуация при сблъсъка. Най-отдолу записвате броя на задрасканите от вас полета.

Долната централна част е предвидена за схема на ПТП-то. От нея трябва да стане ясно положението на превозните средства в момента на удара, като се отбелязват имената на улиците, пътни знаци, посоката на движение и т.н. Имате и поле за видимите щети по превозното средство.

Според някои застрахователи много важно е предизвикалият катастрофата шофьор да напише изрично „виновен” и да се подпише. НО,според нормативната уредба нито един законов или подзаконов текст не задължава водача да признае вина, което не е и необходимо.

Двамата водачи имат срок от 7 дни, за да уведомят застрахователя на виновния водач, като предоставят автомобилите си за оглед.