- Димитър Маргаритов е председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП) - Той е роден на 31 юли 1975 г. в гр. Плевен. - Завършва право в Софийския университет „Св. Климент Охридски”. Има специализации и допълнителна квалификация, сред които в областта на управлението на системи за осигуряване на информационната сигурност и в областта на корпоративните финанси и счетоводните стандарти. - Работил е в Министерството на регионалното развитие и благоустройството, Министерството на образованието и науката, Министерството на външните работи и др. С г-н Маргаритов разговаряме за проблемите на българите с мобилните оператори, Черния петък, новите правила с роумнга и далверите по българските хотели на Черноморието.
- Г-н Маргаритов, темата с новите правила за роуминга вълнува цяла България, разкажете повече за променената услуга.
 - Отпадането на таксите за роуминг при ползването на телекомуникационни услуги в Европейския съюз е една промяна, която настъпи в резултат на дългогодишни усилия от страна на европейските институции, и която е свързана с установяването на по-добри за гражданите възможности да се възползват от всички позитиви на развиващия се дигитален пазар. Новите правила произтичат от приет през 2016 г. Регламент, който влезе в сила на 15 юни тази година. Съгласно този документ, пътувайки в различните държави в ЕС, както и в Исландия, Норвегия и някои отвъд морски територии на Франция, ние вече говорим при същите условия и на същите тарифни планове, както в родината.
 
- За какви уловки трябва да внимават потребителите?
- Важно е да се знае, че има някои нюанси във връзка с т. нар. справедливо разпределение на риска. Определени са лимити и периоди от време, в които услугата може да се ползва при тези нови условия. Помислено е за това, тъй като е възможно да се стигне до злоупотреба, ако граждани на други държави потърсят най-изгодните възможни оферти, където и да било в Европейския съюз и започнат масово да закупуват СИМ карти. Това би довело до някакъв дисбаланс. Така, например в този Регламент са възприети пределни цени, които важат за територията на ЕС и това биха били ставките, на които ще се заплаща консумираното над тези общоприети лимити.
 
Освен това, далеч преди 15 юни ние предупредихме потребителите да бъдат внимателни в случай, че телекомите използват това събитие и направят опит да ги убедят да подпишат нови договори с допълнителни услуги, които клиентите няма да ползват, но ще заплащат. Ако има потребители, които впоследствие установят, че подобно нещо се е случило, нека припомним, че могат да прекратят новия договор с неустойки до максимум три месечни такси по силата на постигнато преди време споразумение между Комисията и двата от трите мобилни оператора.
Трябва да обърнем внимание и на обстоятелството, че има разлика между роуминг тарифирането и международните разговори. Понякога тези понятия не се разграничават съвсем точно. Когато водите международни разговори, т.е. избирате някаква трета страна независимо на територията на коя държава от ЕС се намирате, тогава при всички положения ще заплащате тези разговори на цените, които важат и са обявени официално за съответните зони.
 
- Лятото вече е в разгара си и всички българи отиват на почивки на Черноморието, но понякога остават недоволни от услугите. Как да разберем дали ни мамят по хотелите?
- Има няколко важни стъпки, които дават по-висока гаранция, че няма да възникнат някакви сериозни проблеми по време на почивката или че ако все пак такива се случат, ще има достатъчно надеждни механизми, по които да защитим своите права.

Преди да направим резервацията трябва да се уверим, че хотелът е категоризиран и че е в състояние да предложи с необходимото качество и обем онези услуги, които желаем да ползваме и които обикновено предплащаме. За да не се окаже при пристигането, че няма да има място на паркинга за колата или че ще трябва да ползваме ресторанта на съседния хотел, без да сме били предварително информирани за това. При подобни казуси веднага трябва да се съобщи на управата на хотела и да се потърси решение. В случай че до такова не се стигне, нашите екипи са на разположение. Връзката е още по-лесна, защото тази година разкрихме виртуални приемни по Черноморието, посредством които туристите могат да получат консултация или да подадат сигнал, за да бъде извършена проверка и оказано съдействие за преодоляване на проблема.

Снимка: Виктор Гилтяй
 
Какво е мнението ви за онлайн офертите за резервации на почивки?
- Казаното дотук важи и за онлайн резервациите на почивки. Тук бихме могли да добавим още едно предупреждение за случаите, в които резервацията се прави не посредством сайта на самия хотел, а се ползват услугите на туроператор. За да осъществява такава дейност, той задължително трябва да е регистриран и да има застраховка „Професионална отговорност”. Това гарантира на потребителите, че при изпадане в несъстоятелност на търговеца, дори и почивките им да не се осъществят, поне ще бъдат обезщетени. Също така, при резервациите чрез туроператор или турагент, е добре преди заминаването да позвъним в съответното място за настаняване и на транспортните фирми, чиито услуги предстои да ползваме, за да се уверим лично, че всички плащания са извършени и необходимите резервации са направени. 
 
- Когато дойде време за така наречения „Черен петък” хората буквално полудяват и хукват по моловете. Какви са капаните на това събитие?
- Действително провеждането на кампаниите „Черен петък” в последните години се превърна в традиция и за България. Дори мога да се пошегувам като кажа, че ние имаме известен принос към тази инициатива, тъй като сме свидетели на множество „черни петъци” по всяко време на годината. Когато това е по правилата, винаги е в полза на потребителите. Но има и някои рискове, които основно са свързани с истинността на намалението. Установявали сме при наши проверки, включително и в интернет пространството, че няколко дни по-рано търговецът умишлено завишава цените, за да може да анонсира по-високи проценти отстъпки. А по закон той трябва да е прилагал старата цена поне месец преди да обяви намаление. Или пък че изобщо никога включената в кампанията „Черен петък” стока не е била продавана по-скъпо във въпросния магазин. Затова основният съвет е преди да пазаруваме от кампаниите „Черен петък”, а и по принцип – да направим съпоставка на няколко оферти при различни търговци. Така ще можем да изберем най-доброто за нас на най-добрата цена. 
 
- Продължават оплаквания на хора, ужилени от мобилни оператори. Успяхте ли да се преборите с някои порочни практики?
- Наскоро съдът потвърди поредна наша заповед за забрана на нелоялна практика на телеком. Казусът е, че потребителите са изкушавани да закупят на лизинг определен модел телекомуникационно устройство и да подпишат допълнително споразумение към договора си за мобилна услуга при по-неизгодни условия и за дълъг период. При възникване на някакъв дефект на телефона търговецът отказва да го замени с друго устройство от същия модел, независимо от това, че именно телефонът е бил единственото основание потребителят да се обвърже с нови договорни условия.

Имаме и други завоевания в сферата на телекомуникациите, от които потребителите вече се възползват. Например, намаляването на неустойките до три месечни такси при предсрочно прекратяване на договор. Преди време това беше затруднено от телекомите и с изискването за подаване на типово заявление в офиса, където е сключен договорът и на точно определена дата. Това вече не е така – потребителите могат да подадат заявление за прекратяване на договорните отношения в свободен текст и в който и да било офис на оператора. Също така вече не могат да бъдат спирани услуги по договори, по които потребителят е изряден платец, само заради това, че не е погасил месечната си сметка по друг договор.
Динамичен е този пазар и ние непрестанно следим за нови некоректни практики, които забраняваме и санкционираме. Мисля, че своевременно успяваме да изчистваме пазара поне от тези, които създават най-големи неудобства на гражданите.

Интервю на Явор БЕЛЧЕВ, БЛИЦ