Математикът проф. Михаил Константинов пред в. "Марица" за законопроекта на ГЕРБ за мажоритарния вот и опасностите, които той крие
-ГЕРБ внесе в парламента законопроект за мажоритарен вот в два тура с пълно мнозинство и разделяне на страната на 240 едномандатни района. Добър вариант ли е за България такава избирателна система? 
-Мажоритарен вот в два тура с пълно мнозинство се среща в Узбекистан и Таджикистан. Нима и за България това е най-добрият вариант? Уважавам тези две бивши съветски републики, но там изборите се печелят на първи тур от кандидата, който е правилен.  Хората идиоти ли са по света, та не използват този модел? Ако тази система е хубава, защо никой не я ще?
Сметките показват, че при такава система ГЕРБ ще има между 160 и 180 депутати при сегашното разпределение на политическите сили. На пръв поглед това изглежда привлекателно за ГЕРБ, но не е. Ако една партия получи такова мнозинство, тя ще се разпадне. Не е добре нито за България, нито за партията. БСП ще има 50 народни представители, а ДПС - 30.

Ето защо при подобни системи има огромна непредставителност. Френската система не е абсолютно мажоритарна, а с относително мнозинство, макар че в някои случаи действа по сходен начин. Там например на последните парламентарни избори Националният фронт имаше около 20% от гласовете и взе едва 2 мандата от 577.

На тези, които мислят, че системата е добра, искам да им кажа, че когато лишаваш едни хора от нормално политическо представителство чрез избори, те получават представителство чрез други средства. И искам да припомня едно изключително важно правило - власт се сменя чрез бюлетини и чрез калашници. Първият вариант с бюлетините е за предпочитане, но като не работи, се използва и вторият.  

-Аргументите в подкрепа на мажоритарната система са, че така ще гласуваме за личности, а не за кандидати, спуснати от партийните централи... 
-Световната практика показва, че когато има подобни системи, пак се гласува за партийни кандидати. Вече казах, че ако тази система се приложи, ГЕРБ ще има 160 депутати, те ще бъдат посочени от партията. Аргументът, че тогава ще избираме личности, означава, че в момента сме избирали някакви идиоти, което не е вярно.

Като се въведе тази система, ще избираме същите хора, защото са от една или друга партия. Искам да ви дам пример - вие сте десен избирател, ще гласувате ли за левия кандидат само защото е красив или учен. Обратно, ако сте ляв избирател, баща ви и дядо ви са били комунисти, за десния кандидат ли ще гласувате? Не, ще подкрепите този на левицата. Така че при мажоритарна система гласуването пак е партийно.

При пропорционалната система, ако една партия има 30-35% от гласовете, ще вземе съответния процент депутати. При мажоритарната система с 35 на сто от гласовете ще вземе 70% от мандатите. После ще се чуди какво да ги прави, а народът ще я изхвърли с камъни и тояги. 

-В такъв случай обречен ли е на неуспех този законопроект? 
-О, не знам. Всичко е възможно. От ГЕРБ не казват, че системата е хубава или лоша. Съобразяват се с волята на избирателите от референдума. Но искам да подчертая, че волята на българския избирател не е мажоритарната система да стане задължителна, защото не стигнаха гласовете. Избирателите искат тя да бъде разгледана в парламента.
След като няма необходимия брой гласували, за да стане референдумът задължителен, той ще трябва да бъде вкаран за обсъждане в Народното събрание. Така че ГЕРБ са прави, че внасят този законопроект. Ако ще вкарваме мажоритарен елемент в някаква бъдеща система, трябва да решим какъв ще е.

-Вие сте привърженик на германската система, но може ли реално да се приложи в България? 
-Може. Това, дето разправят някои, че в Германия бил пулсиращ парламентът, а в България не можело да стане, е несериозно. Да, той пулсира като бройка, но в българския вариант на немската система няма такова нещо. Българският вариант може да се намери на сайта на Агенция за прогнози и анализи - apa.bg.

Той е подобрен мерцедес. Германската система е пропорционална по отношение на броя на депутатите, която всяка партия ще получи. Колкото проценти от гласовете вземе една партия, толкова проценти от депутатите ще има. Същевременно половината от народните представители ще бъдат посочени от избирателите по мажоритарен начин чрез избори в един тур в едномандатни райони.

Ако партията е спечелила 100 пропорционални мандата, тя ще има 100 мандата в парламента. Но сметките показват, че ако е спечелила 65 мажоритарни, то от партийните листи ще вкара 35, т.е. мажоритарните винаги влизат, а недостигащите се попълват от листите. Има и една малка подробност, вие можете да гласувате мажоритарно за кандидат на противниковата партия, който ви харесва, защото тогава не нарушавате партийния интерес.  

-Преференциалният вот по-лош вариант ли е от немската система?
-Преференциалният вот у нас малко се изопачи, първо с феномена 15/15. Той обаче е лесно преодолим. Бюлетините се отпечатват, след като се изтегли жребият за партиите, а в момента го правим едновременно.  В партия номер 10 в бюлетините няма преференция номер 10. Тогава този феномен няма как да се задейства. Другото е, че кандидатите влизат във вътрешна борба, което е добре за партията. За да получи един кандидат преференция, трябва да избере листата на партията. И това че кандидатите се бият помежду си не е страшно - те събират и преференции за себе си, но и гласове за партията.

В момента от 28 държави в ЕС в две от тях има мажоритарна система - Франция и Великобритания, в 6 системата е смесена и в 20 системата е пропорционална като нашата. Като нито английската, нито френската е системата, която предлагат  хората на Слави.

Такава система е действала в България от 1953 до 1989 година. Била е разписана по същия начин два тура с абсолютно мнозинство, но никога не се е стигало до втори тур, защото винаги са избирали комуниста с 99% и реално втори тур не е имало.
А най-идиотският аргумент, който съм слушал в полза на мажоритарната система, е, че така избираме кметове и президент. Ами естествено, че когато избирате един човек, ще го изберете мажоритарно. Не може да изберете горната половина по един начин, а долната по друг. Винаги, когато се избира един човек, се гласува мажоритарно, но когато се избира колективен орган с много членове, гласувате пропорционално, за да отразите настроението на хората. 

- Намаляването на партийната субсидия от 11 на 1 лев популистки ход ли е? 
-Да. Но ГЕРБ го предлага не защото го иска, а защото така е записано в референдума. Субсидията трябва да се намали от 11 на 6 лева.    

- Очаквате ли, ако депутатите отхвърлят законопроекта, да има протести?
-Това не ме интересува. България е свободна държава, всеки има право да търси своите интереси по законен начин. Който не е доволен от нещо, по установения от закона ред може да си протестира.

Професор Михаил Константинов е роден на 5 март 1948 г. в София. Завършва магистратура по математика в ПУ "Паисий Хилендарски". Бивш заместник-председател на ЦИК. Почетен гост и лектор в университети в Англия, Германия и Франция. Съветник на Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа (ОССЕ); сътрудник на Международната фондация за избирателни системи; координатор на ЕС за България по електронно гласуване.

Преподавател в Университета по архитектура, строителство и геодезия. Автор е на 500 научни труда и 30 книги по математика и теория на управлението. Председател на Съвета на директорите на "Информационно обслужване".