Кейт Бланшет е една от най-успешните австралийски експортни стоки. Тя е родена в Мелбърн, но става икона в Холивуд. В края на 90-те Бланшет се доказва като класна актриса в историческата драма “Елизабет”. През 2005-а печели първия си “Оскар” за поддържаща роля за изключителното си превъплъщение в образа на кинолегендата Катрин Хепбърн в епичната биографична продукция за живота на Хауърд Хюз “Авиаторът”, с режисьор великия Мартин Скорсезе. През 2014-а тя стъпва на върха с “Оскар” за главна женска роля в “Син жасмин” на Уди Алън, частично вдъхновен от класиката “Трамвай Желание”. Бланшет е една от елитните изпълнителки на Холивуд с две награди на Академията от общо седем номинации. Тя е добре позната и с ролята си в трилогията “Властелинът на пръстените”, превърнала се в една от най-успешните филмови поредици в историята. Сега Кейт Бланшет ще бъде председател на журито на фестивала в Кан (8-19 май), а през юни българските зрители ще могат да я гледат в “Бандитките на Оушън”. 

– Кейт, Вие ще оглавите журито на филмовия фестивал в Кан, който започва на осми май. Лесно ли приехте предложението?
– Разбира се. Нямах капка колебание в себе си. Да председателствам журито на фестивала в Кан е страхотно признание за моята работа като артист в света на киното. От десетилетия съм редовен гост на Лазурния бряг, представяла съм там много филми и винаги съм си прекарвала прекрасно. Обещавам ви, че и този път събитието няма да разочарова. Всички киномани са добре дошли през май в Кан. Радвам се, че една австралийска актриса като мен, която е направила кариера в Холивуд основно в англоезични филми, ще има честта да оглави журито на най-престижното и атрактивно европейско филмово събитие. Кан по традиция е празник на киното и красотата, на естетиката и качествената артистична провокация. Като шеф на журито, аз ще търся диалог с останалите членове – а те са чудесни професионалисти, които много уважавам – и ще се старая да избирам филмите заради тяхното майсторство и идеи.

– Кои са най-интересните заглавия от програмата тази година?
– О, толкова са много. Лично аз бих препоръчала всеки един филм от конкурсната програма, която и тази година е събрала най-доброто от най-доброто. По принцип аз не съм най-върлата привърженичка на състезателния характер в креативна област, каквато е киното, но фестивалът в Кан е много повече от конкуренция между творци. Затова вярвам, че хората няма да разглеждат изборите на журито в спортен план, а като диалог, като разговор за състоянието на седмото изкуство.

Ценителите на киното няма как да не се вълнуват, че в Кан ще бъде представен най-новият филм на най-прочутия датски режисьор Ларс фон Трир “Къщата, която Джак построи”. В главните роли са Мат Дилън и Ума Търман, които аз обожавам и съм сигурна, че ще направят чудесни роли. Лично аз нямам търпение до премиерата. Филмът, който ще се прожектира на закриването, също не е за изпускане – “Човекът, който уби Дон Кихот”, завършен след десетилетия на проблеми, прекъсвания и драми. Историята на създаването на това произведение е невероятно интересна и показва колко трудно е да се осъществи един мечтан авторски проект в днешните условия.

Масовото кино също винаги присъства в Кан като комплимент и задължителен аксесоар, който да подсили суетата на Лазурния бряг. Този път това е премиерата на Хан Соло: История от “Междузвездни войни”. В ролята на Хан е младият и безкрайно талантлив актьор Олдън Ерънрайх. Сигурна съм, че той ще бъде един достоен наследник на Харисън Форд в този толкова обичан и легендарен образ.

– Вие сте и една от звездите в “Бандитките на Оушън”. Как очаквате публиката да приеме женската версия на “Бандата на Оушън”?
– Много се гордея с филма, който направихме и съм сигурна, че публиката ще го оцени. Няма нужда да се разглежда като нещо, което е проява на неуважение към “Бандата на Оушън”, който също е римейк на по-стар филм. Нашата версия ще бъде изключително развлекателна и ние се забавлявахме страхотно по време на снимките. Аз обичам да редувам по-сериозни и драматични филми с леки и забавни комерсиални продукции.

Иначе става прекалено задълбочаване и взимане насериозно. Надявам се, че “Бандитките на Оушън” ще се хареса на почитателите на предишните филми от поредицата и ще намери нова публика, която досега не е била заинтересована от жанра.

– Вие сте от най-активните звезди в кампаниите за борба със сексуалния тормоз над жени, започнали след разкритията за Харви Уайнстийн. В последните месеци видяхме още много обвинения – реални и преувеличени – и много хора се простиха със своите кариери. Как според Вас се отразява всичко това на самите филми?
– От една страна, това, което става, е страшно важно и здравословно. Най-накрая открито се говори за години на сексуален тормоз, упражняван от могъщи продуценти и други влиятелни фигури, върху млади актриси, които често са нямали избор. Но не мисля, че самото кино трябва да става особено пуританско. За съжаление еротиката от дълго време е ограничавана от големите холивудски студия. Сексът на екран е застрашен. Не трябва да допускаме цензура и излишна пуританщина. Киното може да бъде едновременно сигурно място за жените и творческа територия за разгръщане на свободни идеи. Сексът има място във филмите, но принудата към секс няма място в самата индустрия. 

Източник: в. Труд