Ремонтът на бул. "Граф Игнатиев" породи множество полемики сред жителите на София и доведе до истерия няколко неправителствени организации. БЛИЦ потърси истината от главния архитект на София. Ето как архитект Здравко Здравков отговори на въпросите на управителя на медията Ивайло Крачунов.
- Архитект Здравков, кога ще приключи ремонтът на булевард "Граф Игнатиев"?
- Ремонтът на бул. "Граф Игнатиев" е доста мащабно действие на Столична община за подобряване на цялостната градска среда. 

Разделихме проектът на два етапа, за да може да пуснем трамвайното трасе в този участък още през месец ноември. 

Имаме желание до края на март 2019 г. да приключим всички дейности свързани с подмяната на настилките.

Разбирам недоволството на гражданите, но Ви уверявам, че те трябва да имат малко търпение, защото "Граф Игнатиев" ще изглежда по модерен европейски начин с променената визия!

Така ще изглежда новата визия на бул. "Граф Игнатиев" след ремонта

- Кметицата Йорданка Фандъкова назначи контрол върху контрола на ремонтните дейности по бул. "Граф Игнатиев". Гарантира ли това, че няма да има злоупотреби?
- Аз Ви уверявам, че всички сме ангажирани с проверки, включително и чрез наши партньори. Ние проверяваме строителните компании успоредно и заедно със задължителния надзор. Проверките ни са ежедневни и вследствие на тях контролът върху строителството е изключително подобрен.

В момента на обекта са съсредоточени много работници, предвид прогнозата за лошо време през следващите дни.

Работи се много внимателно по всички детайли - дрениране, английски дворове и шахти. Много от решенията по тези детайли се взимат в движение и контролът, който упражняваме води до най-добрите решения в това пространство.

- Кога жителите на София и гостите на града ще могат свободно да се разхождат по "Граф Игнатиев"?
- През март ще приключи цялостната работа по ремонта.

Работи се и по цялостната подмяна на подземната инфраструктура. В тази връзка е много важно да се отбележи, че подземната инфраструктура в централната градска част е правена в периода 1901 - 1935 година.

Огромни проблеми имаха хората, които живеят в това каре, защото тръбопроводите бяха с много малък диаметър.

Извършена е огромна по обем работа за подмяната на канализацията, която не е видима, но води до подобряване не само на отвеждането на водата, но и до подобряване на качеството на водата.

Колекторите, които се изпълняват по улица "Иван Вазов" могат да се видят в момента. Те ще решат трайно проблема с канализацията и тръбопровода в този участък.

- Какви материали се използват по време на ремонта?
- Материалите са едни от най-добрите, той като това бе заложено още в обществената поръчка. Това ни даде възможност да бъдат изключени т.нар. азиатски гранити, които са с висок процент на водонапиване, събират в себе си голямо количество влага и се обрушват. 

В момента се изпълняват около 50 000 кв м настилки и една значителна част от тях са в зони с площади с гранит.

- Паралелно с ремонта на "Граф Игнатиев" се работи и по превръщането на района около храм-паметник "Св. Александър Невски" в пешеходна зона. Кога ще се случи това?
- Проектът там ще бъде разделен отново на етапи. Предвижда се пренареждането на паважната настилка в района на храм-паметник "Св. Александър Невски". 

Обликът на "Свети Седмочисленици" ще е напълно променен
 


През тази година всички усилия се хвърлиха по ремонтиране на тротоарите около храмовете "Св. Седмочисленици" и "Света София", както и по улица "Московска". През следващата година ще се пристъпи и към ремонта на останалите тротоари в този район.

В момента тротоарните настилки в този участък са над 20 вида. Новите тротоари, които са с 8 сантиметра гранит променят коренно облика на района.

Предстои подмяна на цялото градско обзавеждане заедно с всички лампи, кошчета и пейки. Качеството ще е много високо.

- Кога ще завърши строежа на третия лъч на метрото, който е един от най-важните инфраструктурни обекти в държавата и ще доведе ли до облекчаване на трафика от многото автомобили? 
- Проблемът с броя на автомобилите наистина е огромен. 

Всеки ден в София се регистрират средно по 450 коли на ден в КАТ.

Метрото е единственият възможен вариант, за да развием масовия градски транспорт по такъв начин, че да накараме хората да слязат от личните си автомобили.

През 2019 г. ще се работи усилено по завършване на третия метродиаметър в посока квартал "Овча купел". Предстои ни огромна работа и развитието на метрото в квартал "Левски Г".

В момента подготвяме изменение в Общия устройствен план, с което да се обезпечи развитието на третия метродиаметър по посока улица "Гео Милев" и завиване пред Арена "Армеец", както и завой по бул. "Цариградско шосе" по посока Окръжна болница.
 

Схемата на метрото. Със зелено са отбелязани продълженията на новите участъци

Развитието на метрото ни дава сигурност, че когато подземният транспорт е правилно обвързан с надземния, заедно с факторите време и цена за пътуване, хората ще бъдат провокирани да използват по-рядко личните си автомобили.

Затова успоредно с развитието на метрото, започваме да развиваме и визията си за надземния транспорт, който като довеждащи връзки трябва да води към станциите на метрото. 

Уверявам Ви, че метрото е основен генератор на развитие на квартали като "Дружба", които доскоро бяха пренебрегвани от инвеститорите. Такъв е случаят и с квартал "Сухата река", където не бях издал нито едно разрешение за строеж, но който вече е обект на огромен инвеститорски интерес заради строящите се около него метростанции.

Същото се случва и с квартал "Овча купел"!

Метрото като генератор на инвестиционна активност следва да бъде внимателно изследвано заедно с целия надземен транспорт, така че да накара хората да слязат от автомобилите си, а не от автобусите и тролейбусите.

Затова и концепцията ни за развитие на София, която приехме в Закона за устройство и застрояване на Столична община, е да даде възможност зоните на метростанциите да си увеличат параметрите на застрояване, като се даде малко по-голяма височина.

Интервю на Ивайло КРАЧУНОВ