Допреди месец проф. Йордан Мирчев бе председател на Обществения съвет по железопътен транспорт, чиято цел бе да помага с опит и знания на сегашния мениджмънт. Експертът беше председател на парламентарната комисия по транспорт в кабинета на НДСВ, а преди това бе директор на БДЖ. Потърсихме мнението на специалисти по горещата тема за състоянието на БДЖ. Ето как проф. Мирчев отговори на въпросите на управителя на БЛИЦ Ивайло Крачунов.
- Проф. Мирчев, какво е вашето мнение за моментното състояние на БДЖ?
- Моментното състояние на БДЖ и като цяло на железопътната услуга, тъй като тя се формира от работата и на БДЖ и на Национална компания "Железопътна инфраструктура", не е на нивото, което е по европейските стандарти. Европейският съюз прие редица документи за приоритет на развитие на железниците, като най-икономична, най-екологична и най-безопасна услуга.

Железниците трябва да бъдат алтернатива на автомобилната услуга у нас, алтернатива на пътната безопасност. Железниците все пак са национален превозвач, който осигурява свободното движение на стоки и хора вътре в страната, както и в европейски мащаб.
 
- Трябва ли държавата да реагира с допълнителни мерки за стабилизирането на националния жп превозвач?
- Държавата активно участва в решаването на проблемите в железниците. Спасението на БДЖ минава през решаването на въпроса с дълга, който по моя оценка върви успешно, което е добър признак. Но оттук нататък железниците са в криза, няма превози. А когато няма превози по железниците - няма приходи, и това прави железопътната услуга нетърсена, неефективна, и се отразява на финансовата стабилност - и на БДЖ, и на Национална компания "Железопътна инфраструктура".
 
- По какъв начин БДЖ може да стане конкурентоспособен на частните превозвачи?
- БДЖ може да стане конкурентен и алтернативен национален транспортен провозвач, но за това трябва да се инвестира в нови технологии. В момента проблемите на БДЖ, след като дълговете са на крачка да бъдат решени, проблем остава състоянието на подвижния състав - да се инвестира в модернизация на локомотивите, да не се палят и всяка седмица да има неприятни случаи, да се инвестира в модернизация на пътническите вагони, в нови технологии.

Един от шансовете БДЖ да оцелее и да тръгне да се развива устойчиво в растеж на превозите и приходите, е да се използва ситуацията, че се въвежда тол системата, която създава обективни условия, част от превозите да преминат по железопътен транспорт. За съжаление тук БДЖ не са активни така, както са активни частните превозвачи и някои транзитни превозвачи, които си поръчаха вече специализирани вагони за превоз на автомобили през България.
 

- Как държавата ще компенсира обстоятелствата, че дълго време БДЖ беше подценяван и не му се обръщаше достатъчно внимание след демократичните промени?
- БДЖ е в тежка ситуация. Аз наскоро правих кръгла маса - как да бъдат решение проблемите в железниците. Колкото и да е трудно, държавата трябва да приеме една по-дългосрочна програма за инвестиции в железниците. Но да не се дават както досега - пари накуп, всяка година над 230 милиона лева. А да се дават пари за определени политики, които ще доведат до растеж на превозите и приходите. Няма железница просперираща без превози. БДЖ са изпаднали именно в ситуацията да имат най-малък пазарен дял за страните в ЕС, като изключим Кипър, Малта и Люксембург.

Пазарният дял на железницата у нас е в порядъка на под 9 процента, разпределен 50 на 50 между БДЖ и частните превозвачи. Частните превозвачи са активна страна. БДЖ не иска да чуе професионалисти. Те може да са добри мениджъри, да решават успешно въпроса с дълга, но това не е достатъчно да се развиват в правилната посока - да има стабилност и устойчив растеж. Без превози БДЖ трудно ще излязат от ситуацията. 

- Като доказан професионалист в транспорта, какъв съвет бихте дали на министър Ивайло Московски?
- Министър Московски реши и един друг въпрос, който дълги години не беше решаван – този с държавната помощ, която се отпуска на БДЖ. Преди няколко месеца Европейската комисия най-накрая даде тълкувание по този казус.

Това вече дава възможност при една разумна политика за развитието на БДЖ като национален жп превозвач, да се инвестира в нови технологии и в подвижен състав, за да може да стане конкурентноспособен на частните превозвачи.

Министър Московски е много активен и в търсенето на външни източници на финансиране на БДЖ. 
Има най-различни начини за подобряване на ситуацията и намиране на идеи, които трябва да се обсъждат в по-широк кръг. Мисля, че тогава ще се намери и правилното решение за БДЖ и резултатите ще се видят в следващите години.

Интервю на Ивайло КРАЧУНОВ