Намереното при акцията на митнически служители количество ракия в Бачковския манастир е събрано от дарения през годините и не се продава. Това каза отец Симон, игумен на манастира.
По думите му акцията е резултат от несъвършенства в закона. „Много лесно се санкционира, но когато трябва да бъдем изрядни за съхранявания алкохол се оказва, че процедурата е същата като тази да си направиш казан, да продаваш алкохол, тоест, както е по Закона за акцизите и данъчните такси. Никъде няма отделна графа, която да регламентира съхраняването на дарен алкохол в манастири. Знаете, че огромна част от приходите на манастири и църкви се получават от дарения. Никъде в законите не е казано какво се прави в подобни случай, не е направено разделение – има църкви и манастири, които продават алкохол, но и такива, които след дарение само го съхраняват за собствени нужди. В Бачковския манастир има алкохол, който е дарен още преди 1990-та година, а тогава не е бил активен този закон, регламентиращ данъци, такси, акцизи, дарение и така нататък.

Много е лесно да се каже в момента, че Бачковския манастир не отговаря на конкретния закон, защото, въпреки че съхранява ракия, той трябва да си плати акциз. В момента, в който поискаме да платим акциз, се оказва, че първо трябва да понесем санкция, да се удвои акциза, а другият вариант е да се сключи договор с ракиджийница, за да може да плащаме и да е законно. Те се държат с нас като престъпници, сякаш кой знае какво голямо нарушение сме направили“, коментира отец Симон пред "Фокус".  

Той посочи, че освен да учи миряните на всички християнски и морални ценности, църквата трябва да дава и добър тон в обществото. „За голямо съжаление, то в момента е разделено и църквата трябва да бъде лидер, да дава добрия тон, да бъде изрядна във всяко едно отношение. Но как да бъде изрядна, след като "добронамерени приятели" и "доброжелатели" поръчват проверки. Как да си го обясня по друг начин? От 25 години в този манастир, един път досега не са дошли митнически мобилни групи. Как точно сега се сетиха за нас? Уважаваме закона, искаме да бъдем изрядни, но законът е несъвършен. Той не е огледан от всички страни, не са обхванати всички прослойки, не може всички да бъдем под един знаменател“, категоричен е игуменът на Бачковския манастир.

Отец Симон заяви, че категорично манастирът не осъществява незаконна търговия с ракия. „В момента, в който моите юристи намерят всички документи, ще предизвикам дебат в обществото, и то преди изборите. Крайно време. Не може да се вадят закони „на парче“ и всички членове на обществото да попадат под един знаменател. В един момент се получава, че църковните служители стават крадци и лъжци, защото пазят традициите си, тоест - българското. Бачковският манастир има медал за най-добра ракия през 1755 година в Цариград. Какво говори всичко това? В България се набляга на наказанието, но не и на превенцията.

Навсякъде по света, когато човек извърши нещо, дори и престъпление, първата присъда е тип превенция, по-лека присъда. Дори и с лекарствата е така. Когато един човек е болен, лекарят започва лечение първо с по-слаб медикамент. Чак когато види, че не става с по-слабия медикамент, тогава предписва по-силен медикамент. Така е и в църквата. Когато някой дойде при мен за изповед и аз установя какво е неговото духовно състояние, най-напред му давам най-лекото послушание, а не най-тежкото. А в България какво се случва? Точно обратното – от главата за краката“, подчерта отец Симон. „В Бачковския манастир се съхранява единствено дарено количество ракия. Точно това количество алкохол, което митницата откри при мен е дарено в продължение на годините. Ако правим някакво производство, то това е, че слагаме джинджифир в самата ракия, за да получи вкус и качества“, коментира игуменът на Бачковския манастир.