Ето това е истински парадокс: Колкото повече се развива мащабът и бизнесът на Facebook, толкова по-притеснителни гласове за влиянието му върху обществото идват от някогашните му създатели. Поредният мрачен пророк на социалната мрежа е Чамат Палихапития - бивш вицепрезидент на Facebook, отговарящ за разширяването на потребителската база до 2011 г.
Преди дни, по време на дискусия пред студенти от бизнес школата на Станфорд, той признава, че изпитва "огромна вина" заради последствията, които настъпват от съществуването на Facebook - включително заради това, че социалните медии ерозират ядрото на човешкото поведение.

"Мисля, че създадохме инструменти, които разкъсват социалната материя на функционирането на едно общество", казва той.
"Не го осъзнавате, но ви програмират... и все пак от вас зависи колко ще отстъпите. Колко от интелектуалната си независимост ще им предадете".

Критиките му са насочени не само срещу Facebook, но и срещу целия модел на комуникация през онлайн платформите.

"Подреждаме живота си около възприятието за перфектност, защото получаваме в замяна награди чрез краткотрайни сигнали: сърчица, харесвания, вдигнати палци. Бъркаме ги с ценността, бъркаме ги с истината. Само че в действителност те представляват една фалшива, крехка популярност, която има кратък срок на действие. Признайте си: кара ви да се чувствате още по-празни и апатични, отколкото бяхте преди. Тя ви вкарва в порочен кръг, в който си казвате "Какво трябва да направя оттук нататък, за да си я върна?".

Бившият вицепрезидент на Facebook разказва как Индия е станала терен за разпространение на фалшиви съобщения за отвлечени хора през WhatsApp - довели впоследствие до линчуването на 7 напълно невинни души.

"Ето с какво се сблъскваме. Представете си да доведем този пример до крайност, в който лошите играчи вече могат да манипулирят огромни маси от хора, така че да ги накарат да направят, каквото си поискат. Това е просто много, много лошо положение", констатира Чамат Палихапития.

"Краткосрочните допаминови цикли на обратна връзка, които създадохме, разрушават начина, по който работи обществото. Няма граждански дискурс, няма съдействие между хората. Разпространява се невярна информация, неистина. И това не е американски проблем, нито е свързан с руските реклами. Това е световен проблем", коментира Палихапития.

Макар че е един от първите висши мениджъри на социалната мрежа (от 2007 до 2011 г.), той подчертава, че се опитва да използва Facebook колкото може по-малко.

Не разрешава на децата си да използват "тази глупост".

От Facebook решиха да отговорят на критиките му със специално съобщение:

"Чамат не работи във Facebook от 6 години. Когато той беше в компанията, се фокусирахме върху изграждането на нов тип умения в социалните мрежи и да разширим мащаба на Facebook в целия свят. По онова време Facebook беше много различна компания, а колкото повече растем, толкова повече разбираме, че и отговорностите ни нарастват. Приемаме много сериозно ролята си и работим усърдно, за да се подобряваме. Вложихме много усилия и правихме проучвания сред външни експерти и учени, за да разберем ефектите на услугата ни върху благосъстоянието на хората. Използваме това знание за продуктовото си развитие. Освен това правим значителни инвестиции в хора, технологии и процеси - и както каза Марк Зукърбърг по време на представянето на последния финансов отчет - готови сме да намалим нивото на печалбата си, за да сме сигурни, че правим правилни инвестиции"

Все пак Палихапития признава, че цялостният принос от съществуването на Facebook е в полза за развитието на света, но че в "дълбоко подсъзнателно" всички са подозирали за евентуалните негативни ефекти от мрежата.

По време на речта си, той критикува цялата система за финансиране на компании от Силициевата долина. По думите му: инвеститорите наливат пари в "глупави, безсмислени, идиотски фирми", вместо да се занимават с проекти, които биха довели до решения на реални проблеми, например промените в климата или лечение на тежки болести.

Всъщност самият той оглавява собствен инвестиционен фонд - Social Capital - който се занимава с подпомагане на компании в секторите на здравеопазването и образованието.

Чамат Палихапития е поредният бивш мениджър на Facebook, който открито говори за страничните негативни ефекти от социалната мрежа.

Само преди месец един от основателите й Шон Паркър коментира, че платформата се възползва от слабостите в човешката психология, както и че влияе по безпрецедентен начин върху психическото здраве на децата.

"Когато Facebook тъкмо започваше да се развива, много хора ми казваха, че нямат профил в социалната мрежа. Аз им отговарях: ОК, да знаете, че ще влезете. Те обаче ме прекъсваха: "Не, не, не. Ние ценим контакта в реалния си живот. Ценим момента. Ценим присъствието. Ценим интимността". Аз обаче им казвах:

"Рано или късно, ще дойдете при нас. Не знам дали тогава наистина осъзнавах последствията от това, което им казвах"
По думите му - мисловният процес, внедрен в услугите като Facebook, е базиран на идеята "Как да получим възможно най-много от твоето време и осъзнато внимание?".

"Това означава, че трябва да предлагаме на потребителя нещо като малка доза допамин на определени периоди от време - например, когато някой коментира или хареса снимка, публикация и др. И това ви кара да създавате все повече съдържание, което разбира се... ще ви донесе още лайкове и коментари", казва Шон Паркър.




Източник: webcafe.bg