Учени от Университетите в Упсала, Швеция и Принстън и Тексас A&M в САЩ  обявиха, че са открили и проследили за пръв път еволюция на животни в нов вид, съобщава БиБиСи. Става дума за нов вид чинки от Галапагоските острови, който се създава в момента чрез смесването на други два вида.

Наблюденията на учените датират още от 1981 г. Тогава те са открили на острова Дафне майор пристигането на мъжки екземпляр от вид чинка, който не е местен. Мъжката птица си намерила местна половинка, като имали само един наследник. Въпреки това и до днес има родственици от тази първа двойка, като в момента те са около 30.

"Това е доста екстремен случай на нещо, което през годините сме научили. Еволюцията като цяло може да се случи много бързо", коментира Роджър Бътлин, който не е част от екипа на изследването.

Оказва се, че новият вид има доста разлики спрямо останалите местни чинки. Разликите са толкова много, че представители на различните видове чинки не се размножават помежду си. Новите птици имат по-различен вид и различни навици. Развоят на новия вид в голяма степен противоречи на досегашните разбирания за еволюция.

Смяташе се, че представители на два различни вида трудно могат да имат поколение, което да оцелее. Новата птица обаче не само оцелява, но всъщност е по-добре адаптирана към условията. Тя е по-голяма и може да се храни с нови и различни храни. Затова видът е получил името "Голямата птица".

Учените са направили и генетичен анализ на новата птица. Оказва се, че тя е затворена група. Останалите три местни вида женски чинки например дори не разпознават песните на мъжките от новия вид. Затова размножаването между тях е почти невъзможно и новият вид трябва практически да се размножава само между свои представители. За да се случи това и новият вид да бъде отделен генетично и репродуктивно от другите са били необходими само две поколения.

"Ако не познавате историята на Дафне майор и пристигнете тук, ще сте убедени, че има четири различни вида чинки на острова", коментира Лейф Андерсън, който е част от екипа извършил генетичния анализ на птиците.

Откритието показва, че хибридизацията на видовете също може да довежда до създаването на нови видове, а не само мутациите. Според Бътлин може да се окаже дори, че хибридизацията е по-ефективна от мутацията.

За сега учените нямат доказателства, че новият вид отново ще се размножава с някой от местните видове. Те обаче очакват естественият подбор да се окаже по-положителен за новия вид.