В събота тази седмица учените, работещи с детекторите на Големия адронен колайдер, ще направят официално изявление, което очевидно се отнася до следите на необичайно тежки частици, открити през декември миналата година, и вероятността от откриването на новата физика, съобщава Nature.
През декември 2015 година в социалните мрежи и в микроблоговете започнаха да се разпространяват слухове, че Големият адронен колайдер е открил следи от новата физика във вид на свръхтежък бозон, чийто разпад поражда двойка фотони с обща енергия 750 гигаелектронволта. За сравнение &ndash; масата на Хигс бозона е 126 ГеВ, а топ-кваркът, най-тежката елементарна частица, е 173 ГеВ, което е 4 пъти по-малко от масата на частиците, пораждащи фотоните.<br /> <br /> Тези слухове бързо бяха потвърдени от ръководителите на колаборациите ATLAS и CMS, които работят с едноименните детектори. Учените първоначално търсели следи от друга, все още неоткрита частица &ndash; така наречения гравитон, отговорен за гравитационните взаимодействия.<br /> <br /> Нейното съществуване е предсказано от съветските физици през 1934 година и учените се надявали, че увеличението на мощността на Големия адронен колайдер ще може да разбере дали гравитоните съществуват.<br /> <br /> За изминалите няколко месеца физиците са публикували стотици работи, в които се опитват да отгатнат природата на частицата, пораждаща тези фотони, да оценят шансовете този пик да не е бил случайност и да се насочат към новата физика, за чието съществуване намеква масата на тази S-частица, както я наричат учените.<br /> <br /> Новият етап в тази история очевидно ще започне тази събота, когато представителите на ЦЕРН ще представят нови данни за разпада на S-частици, събрани при сблъсъка на протони на обновения ускорител през последните месеци от неговата работа през 2015 г.<br /> <br /> Сега колайдерът постепенно се възвръща от ежегодния си &bdquo;отпуск&ldquo; и през април работата му ще бъде възобновена напълно. Както се надяват учените, към средата на лятото ускорителят ще натрупа достатъчно данни, които да им помогнат да разберат дали S-частиците съществуват, какво представляват те и дали излизат извън пределите на Стандартния модел.<br /> <br /> <strong>Източник: Мегавселена</strong>